Når vi uttrykker oss muntlig, har vi lett for å
bruke mange små ord. Vi fyller opp og krydrer med dem, putter små ord innimellom
de litt større og tyngre; de ordene som bærer setningen eller som er det
faktiske innholdet, selve grunnen til at vi sier akkurat det vi sier.
At vi bruker fyllord, kan være fordi vi vil gjøre setningene
våre lengre, så de skal vare litt, så vi kan ha ordet lenger (kanskje vi liker
lyden av vår egen stemme), eller for å vise at vi er meddelsomme og
imøtekommende, vise den vi snakker med at vi veldig gjerne vil slå av en prat.
Eller det kan være de små, hverdagslige ordene kan mykne de skarpe kantene på
de ”store ordene”. Hvis du selv skulle komme i samtale med en som prater veldig kort, militært og konsist,
lurer du kanskje på om vedkommende egentlig har tid eller lyst til å prate med
deg.
Når vi skriver, er det ikke like vanlig å bruke disse
småordene; de blir unødvendige, tynger og lesser ned. Noen forfattere vil
kanskje ha dem som varemerke og insistere på å bruke dem, men stort sett tror
jeg forfattere vil ønske å uttrykke seg presist, enkelt, få det til å flyte. Men
husk: noen ganger kan (de
unødvendige) småordene ha betydning for rytmen i setningen. Det kan av og til
være riktig med et fyllord eller to, men som hovedregel vil jeg si det er
best om man stryker dem.
To eksempel:
”Hun satte seg ned ved det runde bordet.”
”Ned” er i denne sammenhengen et unødvendig, lite ord. Det
kan like gjerne stå: ”Hun satte seg ved det runde bordet.”
Les de to setningene for deg selv, og kjenn at det er en forskjell.
Les de to setningene for deg selv, og kjenn at det er en forskjell.
”Han så bort på henne.”
”Bort” er i denne sammenhengen et unødvendig ord. Det er
enklere og renere med: ”Han så på henne.”
(Eksempelet er kanskje ikke verdens beste, for i denne
sammenhengen kan vi gjøre det enda bedre ved å skrive om; heller lede leserens
blikk for å vise hva ”han” så, da han så på henne. For eksempel: ”Kinnene
hennes hadde en frisk rødfarge etter spaserturen i den kalde vinterlufta, og
øynene hennes strålte mot ham.”
Slik kan vi vise i stedet for å (gjen)fortelle!)
Da jeg begynte å skrive og jobbe mer med det jeg laget, oppdaget jeg at jeg hadde en lei tendens til å lesse på med ”litt” i hauger og lass.
Har du oppdaget om deg selv at du har ett eller flere småord du bruker ofte, kanskje litt for ofte?
Slik kan vi vise i stedet for å (gjen)fortelle!)
Da jeg begynte å skrive og jobbe mer med det jeg laget, oppdaget jeg at jeg hadde en lei tendens til å lesse på med ”litt” i hauger og lass.
Har du oppdaget om deg selv at du har ett eller flere småord du bruker ofte, kanskje litt for ofte?
Hei, Randi.
SvarSlettVet ikke om du har lest boken The First Five Pages?
I den står det bla. om adverb og adjektiver, og hvordan vi misbruker dem (mer enn nødvendig). Synes å kjenne igjen mønsteret i det du skriver.
Ellers så er det en god bok i forhold til revisjon. Kan absolutt anbefales.
Hilsen Ronny
Hei Ronny! Takk for tipset om bok - jeg hadde ikke hørt om den før. Og du har rett i at adverb og adjektiver er ordklasser man har lett for å kjøre på med i teksten. Det kan være bra, men det kan også bli for mye av det gode.
SvarSlett