mandag 9. januar 2012

Har du kjærleik til ditt mål

Lørdag sto en interessant artikkel i Aftenposten: «Dette har livet lært meg», der kjente personer delte med oss lesere livsvisdom de har snappet opp gjennom livet.

Odd Reitan holdt fram følgende dikt/vers:

«Har du kjærleik til ditt mål
har du vilje som av stål
vil du leggja arbeid til
kan du vinna kva du vil.»


Jeg har gjort et lite forsøk på å finne ut hvem som er opphav til verset, men ikke greid det. På nettet finner jeg spor etter sitatet, gjengitt både på nynorsk og bokmål. Et fint vers er det uansett!

Videre merket jeg meg hva Marit Breivik har sagt, nemlig:
«Energistyring er trenbart, hold øye med hva som stjeler energi fra deg.
Hva er ditt ansvar?
Hva kan du gjøre noe med?
Bruk energi på det som gavner saken
og finn gode energikilder.»

Hun sa også «Å henge seg opp i en dommeravgjørelse som du ikke kan gjøre noe med,
tapper energien fra nye oppgaver i kampen

Jeg trekker selvfølgelig paralleller til dette med å følge forfatterdrømmen - jeg tror kjærlighet til målet, hardt arbeid og stålvilje er helt avgjørende om man skal lykkes.
Forlagenes dommeravgjørelser kommer tett i form av avslag, forstyrrer og stjeler energi. Selv om jeg har vært på vakt mot slike negative følger, har de likevel sugd mye energi fra meg, men det skal det bli en slutt på!

3 kommentarer:

  1. Fikk dette verset i minneboka min av farmor. Minneboka er fra 1954 . Har gitt det videre til mitt barnebarn

    SvarSlett
  2. I minneboka står det. Hev du hug til eit mål, hev du vilje som av stål vil du arbeid legja til kan du vinna kva du vil..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du, og takk for kommentarene du har lagt igjen :-)
      Verset passer jo veldig fint til å skrive i minnebøker, og takk for informasjon om en litt annen ordlyd. Nå har jeg lett litt mer i bokhylla.no, og finner verset sitert i Sogns tidend fra 1908; der står det gjengitt i et minneord en mann skriver om moren sin. Verset var noe han lærte av henne.
      Det kan jo tyde på at verset er muntlig overlevert fra generasjon til generasjon; hvem som har laget det blir kanskje ikke så lett å finne ut.

      Slett