mandag 13. april 2009

Påskeslutt

Påsken er slutt og våren er her. Snøen har krympet betydelig i løpet av påskedagene – mildt regn avvekslende med intenst solskinn har tært hardt på det som lå igjen av snøhauger i hagen og rundt huset vårt.
Hestehov og blåveis er observert i de luneste skråningene, og i dag har vi kostet vekk grus fra veien utenfor huset. Ah!

Selv om det har vært påske og ”verden har stått stille” har det kommet SMS-er og e-post fra folk som har lest boka mi. Meldingene har nesten utelukkende vært positive og vært til stor glede og oppmuntring for meg. Tusen takk, alle sammen! :-)

Langfredag møtte jeg en journalist fra Oppland arbeiderblad. Vi hadde avtalt før påskehøytiden tok til, at vi skulle møtes langfredag på Bruflat i Etnedal. Vi slo av en prat ved bensinstasjonen, der det var mer biler og folk enn ellers i året, og han tok noen bilder av meg og boka mi, med Bruflat og kirka i bakgrunnen. Han var selvfølgelig interessert i å finne ”Etnedals-vinklingen” på artikkelen han skulle lage. Var jeg inspirert av Sigurd Lybeck og hans Bustenskjold-fortellinger, kanskje?

I dag fikk jeg SMS fra en journalist i Østlendingen. Han sendte meg også en e-post med spørsmål, som jeg har besvart etter beste evne. Denne journalisten ville ha ”Nord-Østerdal-vinklingen” – de fire årene jeg bodde i Alvdal, i hvilken grad har de inspirert meg til historiene i boka?

Vi får se om artiklene kommer på nett – så vi får studert dem. Det er alltid spennende å se hvordan journalistene vinkler sakene og ordlegger seg.

At boka nå er ute, og jeg har fått mange fine tilbakemeldinger – det er berusende. Men nå begynner hverdagen igjen, og jeg må sørge for å ha beina på jorda og konsentrere meg om jobben min.
Men: Jeg fortsetter å streve med ideene mine – vær trygg! Både i går og i dag har jeg sittet og finpusset på bok nummer to fra Svaldal-universet. Arbeidstittelen er ”Lystløgneren”, og jeg ser ikke bort fra at det kan bli den endelige tittelen også… Jeg håper at det blir bok av dette også til slutt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar