tirsdag 28. april 2009

Anbefalte bøker







Lørdag figurerte jeg i spaltene hos Oppland arbeiderblad igjen. Denne gangen var jeg bedt om å anbefale tre bøker, i den faste spalten de har i lørdagsutgaven sin.
Anbefale bøker er jo noe jeg gjør stadig vekk, siden jeg jobber som bibliotekar, så det var en oppgave jeg kunne ta på relativt strak arm.

Jeg valgte følgende tre bøker, og her kan dere se hva jeg skrev om de tre:

"Drama med Hilde" av Vigdis Hjorth. Boka handler om dramalærer Hilde, som er altfor opptatt av hvordan hun virker på omgivelsene og hvordan andre oppfatter henne. Det oppstår stadig humoristiske situasjoner på grunn av dette. Boka anbefales fordi den er morsom, samtidig som den er alvorlig og tragisk.

"Utakk" av Per Knutsen. Ulrik Bratt Jensen, enkemann på 80 år, vil så gjerne være et godt menneske. Dessverre blir hans gode hensikter stadig misforstått, og til slutt går det helt galt. Boka er formet som et brev fra Ulrik Bratt Jensen til en advokat. I brevet forklarer han seg om hvordan ting har foregått. Anbefales fordi den er både morsom og tankevekkende.

"Arsenikktårnet" av Anne B. Ragde. Dette er en slektskrønike, om tre generasjoner kvinner. Anbefales fordi den er velskrevet og engasjerende; noe av det beste Ragde har skrevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar