onsdag 16. september 2015

Søknad om tildeling av ISBN-nummer

I dag har jeg sendt inn søknad til Nasjonalbiblioteket om å få tildelt ISBN-nummer til Nydelig og en halv.

Søknadsskjema fant jeg på nettet; det er ulike skjema for utgivere som har blitt tildelt ISBN før, og for utgivere som ikke har gitt ut noe før.
Her finner du skjema for nye utgivere: http://www.nb.no/baser/isbnforlag/isbnskjemany.html

Det var overraskende enkelt å fylle ut. Jeg må oppgi hvor mange utgivelser jeg har planer om de nærmeste årene, og jeg oppga 1-10.
Jeg måtte også oppgi tittel og forfatter på første planlagte utgivelse, samt utgivelsesdato. Jeg synes det er litt vanskelig å si hvor mye jobb som gjenstår før jeg er klar til utgivelse, men jeg tok sjansen på at jeg er klar til 1. desember i år.

4 kommentarer:

  1. Oi, så spennende! Jeg har ikke så mye greie på akkurat den delen av utgivelse må jeg innrømme, men var inne og tittet på lenken. Lykke til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette, og takk for hyggelig kommentar!
      Som bibliotekar kjenner jeg godt til ISBN-nr, men jeg hadde vel aldri drømt om at jeg skulle ha bruk for å tildeles et nummer selv.
      Allerede i dag fikk jeg svar fra ISBN-kontoret, og boka er tildelt nummer. Som Hr Kreatur er inne på i kommentaren under, så kjentes det litt som å få innpakningspapiret, eller kanskje som å få starttillatelse. Boka begynner å føles mer virkelig for hver dag som går, og prosessen er lærerik og givende!

      Slett
  2. Hurra, det å få et ISBN-nummer er jo nesten som å motta innpakningspapiret! :) Har ingen peiling på hvordan dette foregår, er det en søknad som må godkjennes, eller får alle som ber om? Nå har jo du uansett litt å vis til, så det ordner seg sikkert helt fint. 1. desember er ikke lenge til, men så er det vel godt å komme i mål før desember, og du har jo jobbet mange mange runder allerede. Lykke til nå i innspurten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Herr Kreatur!
      Om jeg har fått innpakningspapiret eller merkelappen, eller en slags starttillatelse eller hentelapp på posten - det er jo bare å velge metaforen man vil :-) Jeg fikk i alle fall svar fra ISBN-kontoret i dag, og det var ikke noe problem for meg å få ISBN. Om det er slik at alle får, vet jeg ikke noe om, men dette gikk i alle fall knirkefritt denne gangen.
      Brevet opplyser blant annet om hvor jeg skal plassere ISBN-nummeret på verket - det var også fint å få vite.
      Så informerer brevet også om pliktavleveringen, men den kjenner jeg til fra før. Alle forlag/utgivere er pliktig til å avlevere eksemplarer til Nasjonalbiblioteket, slik at åndsverket blir oppbevart for ettertiden. Det fine med å publisere e-bok er at det holder å sende ett ex.

      Slett