søndag 13. september 2015

Konvertering til epub

Skjermdump av menyen i Calibre
Som nevnt i tidligere blogginnlegg skal jeg gi ut den neste romanen min som ebok. For å konvertere til epub-formatet hadde jeg først tenkt å hyre noen til å gjøre det for meg, men så ser jeg at flere mener dette er så enkelt at man kan gjøre det selv. Da må jeg jo bare prøve!

Etter råd fra en som har prøvd seg fram litt, har jeg lastet ned et gratisprogram fra nettet. Det heter Calibre og ser ut til å ha en grei brukerprofil. Programmet er lastet ned uten problemer, og det er mulig å velge norsk hjelpespråk.
Jeg har allerede forsøkt meg litt på konvertering, og jeg fant fort ut at .doc-filer ikke lar seg konvertere. Jeg har en gammel versjon av word og dermed er de aller fleste filene mine .doc-filer. Her må jeg enten oppgradere eller trikse og mikse litt, for .docx-filer går veldig greit.
Jeg har også forsøkt å konvertere en liten pdf-fil; det gikk også, men jeg synes det gikk mye saktere med pdf, og dette var bare snakk om et dokument på 1 side. Så best er det kanskje å gå via docx.
Det blir spennende å prøve å konvertere større dokumenter senere, og se om det tar "vinter og vår", eller om det også går ganske fort og smertefritt.

Den konverterte fila kan jeg enkelt sende fra Calibre til e-posten min, slik at jeg siden kan åpne epub-fila på mobil eller iPad og teste om fila ser grei ut.

Programmet kan også konvertere til en rekke andre filtyper, blant andre MOBI, som er formatet Kindle leser.

3 kommentarer:

  1. Hei! Godt at du har funnet ut av hvordan du gjør dette. Det høres komplisert ut for en som ikke engang har tenkt å prøve :)

    Kommer du til å relansere de tidligere bøkene dine på dette systemet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hr Kreatur! Jeg var egentlig overrasket over hvor enkelt det er - i alle fall så langt. Det forekommer meg at jeg vil støte på problemer underveis, så som: Hvis jeg ser at teksten ikke flyter som den skal, hvordan får jeg den til å oppføre seg som jeg vil? Men jeg har heldigvis en jeg kan spørre, hvis jeg står fast.
      Døden på skrivekurs ligger allerede tilgjengelig på ebok.no, den ble jo i utgangspunktet publisert som ebok og print-on-demand. De andre bøkene sitter jeg ikke med råderetten over alene, så det blir vel i så fall en forhandlingssak med forlaget, om det ikke står noe i kontrakten om at jeg kan bestemme selv etter visst mange år.
      Lystløgneren la forlaget mitt ut som ebok, og det var jo også en sak: Dette gjorde de uten å spørre meg, og slik jeg skjønner kontrakten hadde de ikke lov til å gjøre dette uten å ha avtale om det først. En av flere ting som gjør at jeg ikke vil samarbeide med Publica om flere utgivelser...
      Jeg har ikke tenkt på relansering, men det er egentlig en god ide. De tre første bøkene mine hører jo sammen, og nå er alle utsolgt fra forlaget; bare Lystløgneren (den i midten av de tre) finnes tilgjengelig som ebok.
      Du ga meg noe å tenke på der ;-)

      Slett
    2. Korrigerer meg selv litt: Pengetrøbbel er fortsatt i salg. Ikke så lett å bli kvitt Pengetrøbbel ;-)

      Slett