torsdag 3. mars 2016

Loddet er kastet!

I dag gjorde jeg ferdig de siste rettelsene i Nydelig og en halv, etter å ha lest den siste korrekturen på mobiltelefonen...
Jeg vet at jeg vanligvis ikke leser nøye nok på skjerm, men en såpass liten skjerm skjerper faktisk sansene, så jeg bestemte meg bare for at dette fikk holde. Jeg oppdaget i alle fall en hel del småting jeg ville endre, så det tyder jo på at jeg ser stort sett det jeg skal se.

Videre i dag plundret jeg litt med å konvertere fila til epub-formatet; vet ikke om det er den nye PC-en min som er for smart eller hva; plutselig ville word-fila bare åpne seg i konverteringsprogrammet, ikke i Word, til jeg skjønte at jeg skulle velge "Åpne i..." og ikke bare "Åpne". Jeg ble litt stressa da jeg begynte å frykte at jeg hadde mistet utgangspunktet for hele utgivelsen, nemlig siste versjon av manuset i word-format.

Jeg gjorde også noen små endringer i siste liten på forsidebildet. Jeg valgte en variant som var litt mørkere rød og satte tittel og forfatter i andre fonter enn de jeg opprinnelig hadde valgt. Det var kanskje mest for forandringens skyld, i tillegg til at jeg ønsket fonter som var godt leselige i det lille formatet som kommer opp når du blar i e-bok-hylla på for eksempel ebok.no.

Nå har jeg nettopp lastet opp fila i ebok.no, og venter på godkjenning. Jeg vet ikke hvor lang tid det kan ta, men så fort boka er godkjent ligger den faktisk ute og tilgjengelig for salg!

Det kjennes som om innspurten ble litt i hurten og sturten, men nå ville jeg bare bli ferdig!
Det kan være det er igjen en liten feil her og der som jeg ikke oppdaget i siste korrekturen, men det får bare være.
Nå skal jeg jobbe litt for å få den trykte utgaven i boks, og da er banen klar for å begynne å jobbe med noe annet. Aller mest lyst har jeg til å skape ny tekst, men det kan hende at jeg skal gi ut en roman til i år; et manus jeg har liggende og har jobbet med i flere år og i mange runder.
Det er jo også noe med å se ferdige resultater av det man har puslet med i årevis...

4 kommentarer:

  1. Hei! Dette høres kjempespennende ut, og gøy å høre om hvordan du jobber og tenker om manus! Skjønner det er litt av hvert å ta stilling til rundt dette. Og det høres ut som et spennende prosjekt! Lykke til videre i innspurten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar :-)
      Ja, det er litt av hvert å tenke gjennom. Jeg oppdaget at det er enda flere valg og ting å passe på når det gjelder den trykte utgaven. Kommer tilbake til det i senere blogginnlegg.

      Slett
  2. Hurra! Gratulerer med "sjøsettingen"! Det er rart at et avgjørende tastetrykk er en slags trigger. Vet jo du har jobbet masse med denne boken, og håper virkelig det blir full rulle framover! Får du tilsendt statistikk jevnlig, eller kan du selv følge med på nettbokhandlen "i kulissene"? Jeg synes også at det gjorde degmed litt mer "trøkk" på forsiden, den bør være lett å legge merke til når man blar seg gjennom div ebok utgivelser. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hr Kreatur, og takk for kommentar!
      Det ligger mye jobb i forkant av at man "trykker på knappen", det er sikkert. Tror det blir alt annet enn "full rulle", men det er lov å håpe :-)
      For å publisere (eller selvpublisere, som de kaller det på ebok.no) må jeg opprette bruker, og når jeg logger på her, kan jeg hele tiden se hva som er solgt. "Døden på skrivekurs" har ligget der lenge, og har solgt 1 - ett! - eksemplar. Det fortjener vel nesten en plass i Guinness rekordbok... ;-)
      Fortsatt god søndag!

      Slett