onsdag 25. mars 2009

Boka er født!



I dag mottok jeg et eksemplar av boka mi, sammen med et hyggelig brev fra forlaget. De gratulerer meg og virker fornøyd med resultatet, og det er sannelig jeg også!
Omslagsbildet (som jeg selv har fotografert) ble litt annerledes i fargene enn jeg hadde tenkt – noe mørkere, ikke fullt så søt pastell – men det synes jeg er helt i orden. Slik signaliserer boka noe mer modent, som om det er litt mer ved boka enn bare ren underholdning og ”kliss”.

I et tidligere blogginnlegg kom jeg inn på hva jeg føler, nå som boka er ferdig og skal distribueres til de som har forhåndsbestilt. 
Det er bare et par timer siden jeg fikk boka i hånda, så det er kanskje ikke så rart om jeg ikke kjenner noe spesielt – for det gjør jeg ikke. Jeg er tankefjern og distre, men det er ikke noe nytt…
Kanskje det er noe med at ”fødselen” har vært så lang og seig, at nå som det er overstått, er jeg bare matt og utkjørt? Gleden kommer kanskje piplende etter hvert?
Det er også noe med at jeg fokuserer aller mest på øyeblikket da leserne får og møter boka, og de reaksjonene som eventuelt kommer etter det.
Jeg vil nok bli lei meg hvis noen omtaler boka i negative vendinger, men det verste vil være om boka blir ”tidd i hjel” – at jeg ikke får én eneste tilbakemelding, eller at avisene ikke nevner boka mi med ett ord.
Slik jeg kjenner lokalavisene mine, så forventer jeg store og fine oppslag. Jeg kan jo bli skuffet der?
Jeg prøver å være forberedt på alt. Mest sannsynlig blir boka omtalt i lokalavisene, og kanskje blir det litt etterspørsel, men jeg forventer ikke stort salg eller mye blest.

I ettermiddag sendte jeg e-post til forlaget og takket for boka. Jeg sendte også ei liste jeg har laget over bokhandlere, aviser og andre media som forlaget kan kontakte i forbindelse med salg og markedsføring. Jeg regner med at en del folk som kjenner meg eller vet hvem jeg er, kommer til å være nysgjerrig på hva jeg har ”kokt sammen”, men det er ikke sikkert de er så nysgjerrige at de vil kjøpe boka.
Jeg kommer til å donere to eksemplar til biblioteket jeg jobber i, slik at kundene mine kan få låne og lese, hvis de vil.

Folk som vil lese boka, men ikke har lyst til å kjøpe den, får gjøre som man ellers gjør: Gå til folkebiblioteket sitt og be om at de skaffer den.

Jeg ser at forlaget har lagt ut informasjon om boka på hjemmesida si:
Gå til Publica bok og ta en titt! 

Til dere som har forhåndsbestilt: Jeg håper boka snart er hos dere, og at leseropplevelsen blir bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar