torsdag 4. juni 2015

Lesing av e-bøker

Et eksempel på hvordan
teksten i  ei ebok tar seg ut
på en liten skjerm. Boka du får
en liten titt i, heter "Sønnen til læreren"
og er skrevet av
Bjørn Ingvaldsen
Jeg er tilhenger av papirboka. Den er genial. Alt du trenger er litt leselys, så kan du sette i gang. Du ser lett hvor langt du er kommet i boka, og det er ingen sak å legge inn bokmerke og fortsette der du slapp.

Jeg trodde ikke jeg ville like å lese ebøker, men oppdaget til min overraskelse at jeg synes det fungerer helt greit.
Ebøkene jeg har lest, har jeg lest på iPhonen min, og det har i hovedsak vært bøker lånt fra Jevnaker folkebibliotek. I Oppland har bibliotekene valgt løsningen ebokbib. Her må du først laste ned en egen app, men deretter er alt såre enkelt. Ikke at det er så vanskelig å laste ned en app, men det skal jo gjøres. Appen er forresten gratis å laste ned.
Du må ha nasjonalt lånekort for å benytte tjenesten, og for å låne fra Opplands eboksamling, må du være tilknyttet et bibliotek i dette fylket.

Jeg er også tilknyttet Buskerud fylkes eboksamling, siden jeg også er låner ved Ringerike bibliotek. Der har de - forvirrende nok - en annen ebokløsning, som lyder navnet ebib. For å låne bøker fra denne samlingen må du - og du har sikkert gjettet det allerede - ha nasjonalt lånekort og være tilknyttet et bibliotek i Buskerud. Fordelen med ebib er at du ikke trenger laste ned noen app for å lese bøkene du låner, det er din nettleser som sørger for at det fungerer, enten det er explorer, safari eller noe annet.

Jeg foretrekker altså å bruke ebokbib, og det av flere grunner. For det første kan du reservere bøker, det er ikke mulig enda i Buskeruds løsning. For det andre kan jeg lettere stille skriften til den størrelsen jeg ønsker. Jeg opplever det også enklere å se hvor langt jeg er kommet i boka,  kan "ta pause" der jeg er og hoppe direkte tilbake dit jeg har kommet når jeg vil fortsette etter et opphold. Dette skal også være mulig i ebib, men jeg har flere ganger opplevd å måtte bla meg tilbake fordi jeg har blitt "sparket ut" fra der jeg var, muligens fordi det har vært noen oppgraderinger av systemet.

Jeg bruker altså mobiltelefonen når jeg leser, og det er det mange som stusser på: Blir ikke skjermen veldig liten? Må du ikke bla i ett kjør? Joda, skjermen er jo liten, men teksten tilpasses og du kan se på skjermdumpet øverst til venstre hvordan det tar seg ut når du leser bok på mobil. Det blir som en avisspalte.
Den store fordelen med å lese på mobil, er at den har jeg stort sett alltid med meg, og den er lett å holde. Hvis jeg må sitte og vente på noe, er det deilig å kunne dykke ned igjen i boka jeg holder på med, da går tida fort.

Jeg har forsøkt å lese litt på iPad, der størrelsen på skjermen gjør at det blir mer som å lese en vanlig bokside, men den synes jeg blir tung å holde, og avstanden blir ikke riktig hvis jeg må legge den ned i fanget.

Ebøker er et forholdsvis nytt tilbud i folkebibliotekene, og mye vil sikkert skje de kommende årene, både når det gjelder tekniske løsninger og utvalget man får å velge blant. Jeg tenker at ebok-utlån kunne vært et tilbud fra en sentral bibliotekinstitusjon, altså foregå fra en base for hele landet, siden dette er en tjeneste vi får på nettet og avstand ikke betyr noe, og slik at alle fikk likt tilbud. I alle fall kunne jeg ønsket meg at det bare var én eboklån-løsning som var i omløp. Mange bibliotekbrukere har lånekort som er knyttet opp mot flere bibliotek, og det blir forvirrende når disse har valgt ulike løsninger.

Jeg er åpen for å publisere flere av mine bøker som ebøker, fordi jeg strir med å få noe forlag til å tenne på produktene mine. Jeg tror ikke det er mange nok som kjøper eller leser ebøker enda, til at dette vil være noe mer innbringende enn de utgivelsene jeg har bak meg på papir, men for meg vil prosessen mot utgivelse bli kortere, og utgivelsen en god del billigere. Og innholdet er jo det samme, enten det foreligger på papir eller skjerm.

Leser du ebøker? Bruker du mobilen, iPad eller lesebrett? Hvor får du tak i ebøkene, kjøper eller låner du? Fint hvis noen vil kommentere dette innlegget, for jeg er nysgjerrig på hvor utbredt lesing av ebøker egentlig er.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg leser ikke ebøker, så dette er en ny verden for meg. Er sikkert en grei løsning, men jeg synes jo også det er fint å ikke måtte være elektronisk i absolutt alt jeg foretar meg. Synes det er en god idé med felles, sentralt opplegg for utlån av ebøker - gå videre med den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan bli nok skjermtid, det er det nok mange som synes. :-)
      En fordel med e-bøker er at man kan stille størrelsen på skriften, og stille lyset eller justere bakgrunn/tekst til en kontrast man finner behagelig.
      Og en annen fordel med lån av e-bøker kontra papirbøker, er at boka forsvinner fra leseenheten din idet lånetida går ut - altså ingen purregebyr.

      Har en følelse av at mange ikke har prøvd e-bøker i særlig grad enda, og sikkert mange som - slik som jeg - har en formening om at "dette er ikke noe for meg", uten at de egentlig vet før de har prøvd.

      Men som sagt: Papirboka er genial, og i det store og det hele foretrekker jeg nok å lese på papir.

      Slett