Lysner det her? Eller tykner det til med mørke skyer? Øyet som ser bestemmer... |
Jeg mener å ha oppfattet at de fleste forfattere vegrer seg
for å snakke om hvor mye de tjener på å skrive, enten de tjener mye eller lite.
Generelt er det kanskje slik i Norge at vi ikke så gjerne snakker om lønn og
fortjeneste; samtidig som vi respekterer og forstår at dette er noe de fleste ønsker å holde
for seg selv.
Likevel: I dag tenkte jeg at jeg skulle fortelle litt om hva jeg har tjent på mine utgivelser. Kanskje blir det til skrekk og advarsel, eller kanskje du etter å ha lest dette kan føle deg trøstet og si: «Å ja, men da - sammenliknet med Randi - så har jeg tross alt ikke kommet SÅ galt ut av det…»
Likevel: I dag tenkte jeg at jeg skulle fortelle litt om hva jeg har tjent på mine utgivelser. Kanskje blir det til skrekk og advarsel, eller kanskje du etter å ha lest dette kan føle deg trøstet og si: «Å ja, men da - sammenliknet med Randi - så har jeg tross alt ikke kommet SÅ galt ut av det…»
Fire av utgivelsene mine har Publica bokforlag stått for. Dette er et såkalt lavkostnadsforlag, noe som betyr at salg og inntjening er noe
forfatterne selv må bidra med. Greit nok. Vi forfattere har vel egentlig godt
av å ansvarliggjøres og bevisstgjøres noe i forhold til at forlag faktisk må
tenke på inntjening for å overleve.
Publica bokforlag hevder at de har kvalitetsvurdering av
manus før de går for utgivelse, men det kravet må i så fall være lavt. (Jeg er
klar over at jeg med å skrive dette lager skraper i kvalitetsstempelet
på mine egne verk, men det får så være.) Jeg tror at Publica tør å gi ut det aller,
aller meste av det de får tilsendt, fordi forfatterne får medansvar for salg, og
sørger gjennom dette for at ingen prosjekt går med rene tap for forlaget. Kanskje tjener
forlaget lite, og kanskje til og med forsvinnende lite på enkelte av sine
utgivelser, men jeg tror ikke de direkte taper på noen av dem, siden dette er
noe de er lure nok til å gardere seg mot.
I de enkelte kontraktene har jeg skrevet under på at jeg før
utgivelse skal selge minimum 100 ex av boka mi. De jeg ikke klarer å selge, må jeg
kjøpe selv, og for tre av de fire bøkene jeg har gitt ut på Publica har jeg
måttet kjøpe en andel selv.
Bøkene man har kjøpt, kan man jo selge videre, og så får man utleggene tilbake, det spørs også her hvor god selger du er.
Bøkene man har kjøpt, kan man jo selge videre, og så får man utleggene tilbake, det spørs også her hvor god selger du er.
At det ved utgivelse allerede er solgt 100 ex, antar jeg er
nok til at forlaget ikke går i tap med den enkelte utgivelse.
Og her vil jeg passe på å nevne noe jeg nylig erfarte at forlaget
har fått inn i kontraktene sine den siste tiden. De unnlater nå å
betale ut royalty på eksemplarer forfatteren kjøper selv, enda forfatteren på lik linje
med andre kjøpere, må kjøpe til full pris! Dette synes jeg er grumsete, og en
av grunnene til at jeg ikke vil samarbeide med Publica om flere utgivelser.
Først må jeg altså betale av egen lomme for de eksemplarene jeg ikke klarer å mase inn hos venner og kjente, og så får jeg ikke mine 15 % royalty engang! Royalty som forlaget i så fall først ville betalt ut året etter utgivelsen! Ikke at det er gode innskuddsrenter i banken for tiden, men en sum som står inne på konto og sylter, det blir det jo uansett – for forlaget.
Først må jeg altså betale av egen lomme for de eksemplarene jeg ikke klarer å mase inn hos venner og kjente, og så får jeg ikke mine 15 % royalty engang! Royalty som forlaget i så fall først ville betalt ut året etter utgivelsen! Ikke at det er gode innskuddsrenter i banken for tiden, men en sum som står inne på konto og sylter, det blir det jo uansett – for forlaget.
Den første boka jeg ga ut, var det egentlig ganske lett å
selge 100 ex av; jeg tror til og med jeg solgte flere enn jeg måtte, og antallet
som overstiger pliktsalget får forfatteren større royalty av. Så den første
boka innkasserte jeg ca 5.000,- for i royalty, året etter utgivelsen. For
de andre bøkene har jeg tjent mindre, uten at jeg skal gå i detalj, men her
kommer det med som et stort minus i regnestykket at jeg har kjøpt en del eksemplarer
selv.
For Kjære Sandra, som jeg ga ut i fjor, fikk jeg nå i april 2015
utbetalt mine royalty, og det utgjorde ca 4500,-. Denne siste utgivelsen måtte
jeg kjøpe ca 40 ex av selv (noe som utgjør en utgift på ca 12000), så her er
det snakk om røde tall i regnskapet, siden jeg ikke har solgt videre mer enn kanskje
en tredjedel av de eksemplarene jeg fikk på lager hjemme.
Jeg kunne vært en bedre selger, men det er jeg altså ikke. Jeg ønsker primært å skrive, ikke være selger.
Jeg kunne vært en bedre selger, men det er jeg altså ikke. Jeg ønsker primært å skrive, ikke være selger.
Konklusjonen er at forfattergjerningen for min del kanskje mest av alt bør ses på som en nokså dyr hobby, jeg kan legge til: så langt, og late som jeg ser optimistisk på framtida.
Jeg valgte å satse skikkelig på forfatterprosjektet, sluttet å jobbe og skrev på fulltid i to-tre år. Det tapte jeg inntekter på, så regnskapstallene er faktisk meget røde, hvis jeg skal være aldeles grundig og ærlig på alle plusser og minuser.
Jeg valgte å satse skikkelig på forfatterprosjektet, sluttet å jobbe og skrev på fulltid i to-tre år. Det tapte jeg inntekter på, så regnskapstallene er faktisk meget røde, hvis jeg skal være aldeles grundig og ærlig på alle plusser og minuser.
MEN: Jeg trøster meg med at penger ikke er alt! Så langt ifra!
Jeg kan også si at jeg har vært lærling disse årene. Lærlinger pleier jo ikke tjene så mye, siden de fortsatt er i en læreprosess, er under utdanning. Og det vil jeg i alle fall si: Jeg synes at jeg har lært mye på utgivelsene mine. Jeg har også
hatt gleden av å se det som begynte som et bittelite idéfrø, bli til en hel roman, ei ferdig bok. Jeg har også hatt gleden av å få gode tilbakemeldinger, og det er flere som spør meg om når neste bok kommer. Det betyr at de kan tenke seg å lese mer, noe som er veldig hyggelig og motiverende å vite.
Slike gleder har ingen prislapp; de er uvurderlige!
Jeg kan også si at jeg har vært lærling disse årene. Lærlinger pleier jo ikke tjene så mye, siden de fortsatt er i en læreprosess, er under utdanning. Og det vil jeg i alle fall si: Jeg synes at jeg har lært mye på utgivelsene mine. Jeg har også
hatt gleden av å se det som begynte som et bittelite idéfrø, bli til en hel roman, ei ferdig bok. Jeg har også hatt gleden av å få gode tilbakemeldinger, og det er flere som spør meg om når neste bok kommer. Det betyr at de kan tenke seg å lese mer, noe som er veldig hyggelig og motiverende å vite.
Slike gleder har ingen prislapp; de er uvurderlige!
Hei! Takk for at du deler, dette var interessant lesning. Tror det er mange som forventer en lukrativ hverdag som forfatter, og glemmer at de aller fleste ikke tjener så mye på boksalg. Jeg lurer egentlig på om du ville tjent noe mer hos et større forlag, for med mindre de pusher produktet faller man lett gjennom der også. Vet om forfattere som er litt frustrerte pga at forlaget ikke markedsfører boken deres nok. Det virkr som du har en fin innstilling likevel, og når du har "hengt med" så lenge og ikke minst produsert så mange titler, har du vel funnet stor glede i å skrive. Som du skriver, er ikke penger alt. Men det forutsetter jo at du har litt å leve for fra andre kilder :)
SvarSlettLiker sammenligningen med å være lærling!
Et større og kjent forlag ville nok gjort en forskjell, men jeg er fullstendig klar over at ikke alt er bare fryd og gammen der i gården heller. Mener å ha lest en artikkel en gang om den store andelen forfattere som gir seg etter første bok, sikkert av ulike grunner. Men jeg kan tenke meg at om forlaget har solgt lite og de positive omtalene uteblir, så blir det vanskeligere for forfatteren å selge inn et neste manus, og så stopper det opp. I noen grad er vi vel alle avhengige av positiv mottakelse, at noen støtter oss, heier på oss, ellers mister vi motet.
SlettDe kjente forlagene er også medlemmer av forleggerforeningen og idet de tror på produktene sine, vil de melde inn titlene til kulturrådets innkjøpsordning. Da er man som forfatter sikret en viss størrelse på salget. Så jo, jeg tror utgivelse på et kjent/stort forlag må være et pluss uansett hvordan man vrir og vender på det.
Jeg har skriveglede og skrivetrang, det er helt sikkert. Jeg er sta også, og innbiller meg at min stayer-evne er stor :-) Så er jeg litt naiv og dum også, sikkert. Det lureste hadde vel vært å gi seg etter en eller to titler, når det går så dårlig med salget?...
Er ikke enig i at det er øurt å gi seg nei :) Så lenge du trives med å skrive, og har mat på bordet etc, så må du se skrivingen som veien fram til et eller annet :) Er det ikke ganske vanlig da, at de som blir løftet fram allerede har noen manus i skuffen?
SlettHa en fin 17. mai!
Takk, det var hyggelig av deg å si det. :-)
SlettSkriving er en nødvendighet for meg. Lenge var det nok å skrive uten å dele med noen, men det er veldig mye morsommere å publisere og risikere tilbakemeldinger av ymse slag.
Håper du hadde en fin 17. mai, ikke bare satt inne og jobbet ;-)
Jeg har alltid skrevet og kommer alltid til å gjøre det. Selvfølgelig har jeg en interesse for litteraturen som levebrød. Å la være å skrive fungerer ikke for meg i det hele tatt. Jeg er litteraturviter og arbeider som bibliotekar. Bøker gjennomsyrer derfor det meste av det jeg gjør. Likevel har ikke målet mitt vært å leve av forfatterskap, dersom det skulle skje ville det så klart glede meg, men jeg skriver på romanen min og dersom den skulle få et gjennombrudd skjer det. Om ikke er det ikke krise for når jeg skreller vekk alt annet så kommer skrivegleden og dannelsen ved å gjøre det jeg gjør. Jeg er en skriver, ikke forfatter. Det er viktigere enn alt annet og det er i den sterke, frustrerende, dannende og fabelaktige boblen jeg helst vil være. Nei, de fleste tjener dårlig og kan ikke leve av det, men man kan leve med det og det er helt ok. Så gjør man litt skrivervekst og menneskevekst på veien. :)
SvarSlettHei Fivrelden! Takk for fin kommentar. Det er utviklende, lærerikt å skrive, i seg selv en lønn som ikke kan måles i penger.
Slett