torsdag 12. april 2012

Gode pauser

Selv om man holder på med ting man elsker å drive med – som for eksempel skriving – er det viktig å ta pauser, koble ut og ha fokus på noe helt annet en gang iblant.
Jeg må innrømme at jeg ikke er så veldig flink til å ta pauser, enten skrivingen går lett eller tungt. Går det lett, sier det seg selv at jeg blir så ivrig at jeg glemmer tid og sted. Går det tungt, synes jeg at jeg må prøve likevel og presser meg videre.
Og ofte er det slik at når man først har jobbet seg inn i et stoff – noe som kan ta lang tid og kreve mye konsentrasjon – har man ikke lyst til å slippe det igjen for tidlig, fordi man vet at da må man bruke tid på å sette meg inn i stoffet på nytt, etter pausa.

Men av og til blir det pauser, enten man tar seg sammen og bevilger seg det, eller det skjer ting rundt en som gjør at man bare må.
Påska var fantastisk fin – for vi reiste bort ei hel uke for å bo på ei koselig hytte, omgitt av litt skog, men nære den norske fjellheimen. Når man befinner seg slik på toppen av verden er det lett å føle seg ovenpå.
Alt strevet og grublinga rundt skrivinga ble liggende igjen hjemme – jeg greide å slippe prosjektene mine med tankene også. Jeg leste andres bøker og koste meg med dem, jeg gikk turer i flott natur, på beina i hvite gater (for skiløypene var for harde for min smak), sammen med menneskene som betyr aller mest i livet mitt. Livet føltes så oversiktlig og godt – det var deilig å ha fri.
For det er ikke alltid så lett å ta helt fri, er det vel? Det har du sikkert kjent mange ganger også. Kroppen og tankene må slappe av, være der de er, ikke hige etter noe annet, tenke på hva som skal skje når jeg bare kommer hjem igjen. Det er en kunst å kunne nyte det gode livet har å by på, nyte nået.

Tilbake etter en slik fin påskeferie kjenner jeg at jeg er klar for nye utfordringer ved tastaturet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar