torsdag 15. oktober 2015

Ting tar tid

Jeg har ikke kommet særlig mye videre siden sist, med språkvask og korrektur av «Nydelig og en halv». Det skjer litt for mye av andre ting på fridagene mine. Og på fritiden ellers (ettermiddager, kvelder, helger) er jeg nok ikke flink nok til å skyve annet unna. Jeg må prøve å være med strukturert framover, ellers er jeg redd jeg må utsette utgivelsen til neste år.
Ikke at utsettelser er så uvanlig i denne bransjen! Det hender bokprosjekt blir utsatt både ett og to år, eller på ubestemt tid, det har jeg sett mange eksempler på.

I forrige innlegg skrev jeg at jeg puslet med å lage forside til boka. Jeg var ganske sikker på at jeg ville bruke bildet av Besseggen som det var, men var usikker på skrifttyper, farge og størrelse på skrift, og prøvde meg litt fram rundt det.
Men så viste jeg fram bildet til min eminente testleser, og hun likte ikke bildet. "Kjedelig", var den kontante dommen.
Derfor begynte jeg å grave i bildearkivet mitt, og laget et par andre utkast. De tre utkastene jeg da hadde, la jeg ut på forfattersiden jeg har på Facebook (du kan like den du også, den heter Forfatter Randi Landmark), og ba om innspill på hvilket bilde de likte best.
Innspillene jeg fikk gjorde meg ikke spesielt klokere. Konklusjonen jeg kan trekke er nok ganske enkelt at smaken er forskjellig. Her må jeg rett og slett bare stole på meg selv og hva jeg synes passer best til det boka handler om, og hvilken lesegruppe jeg vil appellere til.

4 kommentarer:

  1. Hei! Det er helt klart mange bokprosjekter som blir utsatt. Skjønner at du gjerne vil bli ferdig, men noen ganger trenger man lengre tid enn man hadde tenkt, kanskje kommer det andre ting i veien som må prioriteres, eller kanskje er rett og slett ikke inspirasjonen på plass. Jeg har et prosjekt som har ligget på is i noen år nå, og sånn er det bare fordi jeg prioriterer noe annet først. Det betyr jo ikke nødvendigvis at jeg har bestemt meg for å droppe det helt! Kan du ikke ta deg en liten kunstpause og gjøre noe helt annet noen dager, så blir du kanskje mer ivrig etterpå?

    Spennende at du har test-leser. Jeg tør ikke det jeg, på det prosjektet jeg arbeider med nå. Det er til og med noen som har tilbudt seg, men jeg har sagt at jeg skal tenke på det, men sa ingen ting om hvor lenge.. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg føler meg ikke uinspirert, bare for travel, for mange baller i lufta, men det er kanskje et sunnhetstegn at man faktisk har et liv ;-)
      Jeg må ta meg den tiden det tar for at jeg skal bli mest mulig fornøyd med resultatet, så jeg stresser ikke for at boka på død og liv skal komme ut på denne siden av nyttår. Kanskje blir det 2016 før den ser dagens lys; det gjør ikke noe.
      Det er vel ikke gitt at man har noen blant sine venner eller bekjente som kan være testleser. Det må være en man er trygg på og som er trygg på meg, slik at hun tør å si akkurat hva hun mener uten at jeg blir fornærmet eller noe. Ærlige tilbakemeldinger er gull verdt - om noen bare jatter med, men tenker noe helt annet i sitt stille sinn, så er det ikke mye hjelp i det. Jeg føler meg privilegert som har en slik testleser - ei som faktisk gidder bruke tid på å lese mer eller mindre halvferdige produkt, og som tenker kreativt rundt hvordan hun kan komme med innspill, gi meg noe som kan foredle teksten.
      Manuset har hun lest for lenge siden, og hun liker det. Nå var det forsiden hun fikk se, og som hun ikke likte. Jeg må nok i tenkeboksen før jeg bestemmer meg for hvordan boka skal se ut.

      Slett
  2. Hei! Ja! Jeg liker den røde aller best av de forsidene du har vist. Den er konkret, varm og lokkende, og med løkkeskrift, hehe. Tror den er bedre mtp det jeg tror er målgruppen. Dessuten er den så konkret at når noen ser den for andre gang vil de huske at de har sett den før, og akkurat det tror jeg er veldig viktig for å "selge" en forside eller plakat. Sikkert også i de ebok-listene. Du er heldig som har testleser, og særlig fordi det høres ut som en du kommuniserer godt med. En testleser må jo nesten spille på lag, selv om man er uenige om konkrete ting. Tror de er vanskelige å finne! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill om forside. Min testleser likte også den røde best. Løkkeskrift blir det nok uansett nå ;-) Jeg kommer i alle fall til å jobbe litt mer med den røde forsiden, så får vi se.
      Ja, jeg er heldig som har en testleser; jeg tror også de er vanskelig å finne.
      God søndag!

      Slett