torsdag 22. oktober 2015

Har e-bøker en bakside?

I forbindelse med tildeling av ISBN fikk jeg beskjed (kanskje man til og med kan kalle det instruks?) om hvor dette nummeret skal settes på publikasjonen. Nummeret skal stå på baksiden av tittelbladet, nederst på baksiden av publikasjonen, og også på løst omslag, om publikasjonen har det.
Jeg vet nok hvor jeg skal plassere ISBN i boka mi, selv om e-bøker strengt tatt ikke har noen bakside?
Det er også vanlig å trykke vaskeseddel eller "teaser" på baksida av papirbøker. For ei e-bok tror jeg kanskje vaskeseddelen gjør mest nytte som noe som følger ved siden av. Du ser på bildet, leser hva boka handler om, og tar valget om hvorvidt du vil kjøpe boka eller ikke.
Selv er jeg litt tilbakeholden med å lese vaskesedler; jeg synes ofte de røper for mye. I tilfelle flere har det som jeg, vil jeg ikke trykke vaskeseddelen helt først i boka. Og helt bakerst er jo bare dumt; du har vel ingen nytte av å lese vaskeseddelen når du er ferdig med boka?

Siden sist har jeg lest og klusset meg gjennom hele manuset. Neste skritt er å sette seg ved PCen igjen og ta hånd om alle rettelsene jeg har notert meg underveis. Det er alt fra bittesmå feil, som tegnfeil, trykkfeil og tekst som har flytt altfor mye utover da jeg bokkjusterte teksten, til hele avsnitt jeg vil skrive om, eller bare kutte ut. Det er også enkelte ting jeg har notert at jeg skal gjøre research på, da jeg får en følelse av å være på tynn is eller rett og slett holder på å tråkke i salaten. De fleste av disse tingene har jeg nok sjekket før, men jeg vil sjekke igjen for å være helt sikker.

Jeg holder også på å lande på hvilken forside jeg skal velge. Vektige argument fra personer jeg stoler på, sammen med noe modning hos meg, gjør at jeg sannsynligvis velger bildet som følger denne bloggposten. Bildet er enkelt, fargene gir gode assosiasjoner (i alle fall for min del), bildet passer til det tittelen uttrykker, og det er en enkel symbolikk. Bildet forteller lite eller ingenting om selve handlingen i boka, men jeg tror de leserne som liker feelgood/kjærlighet, vil forstå utfra forsidebildet at det er en sånn type bok.

Jeg vet at flere av leserne mine ikke kommer til å lese e-bok. Derfor forsøker jeg å finne ut om det kan være noe norsk trykkeri som kan tilby print-on-demand. Hvis du vet om noen, vil jeg gjerne ha tips! Jeg kjenner til lulu.com, men ønsker meg altså et norsk alternativ, evnt nordisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar