søndag 4. januar 2015

Godt nytt skriveår?

Jeg skriver ikke stort for tida, som jeg har nevnt i tidligere innlegg. Men jeg tenker en del, da. Både på ulike prosjekt (hvilket skal jeg eventuelt gå løs på, OM jeg skulle sette meg til for å skrive), og mer detaljert, som plott og formuleringer vedrørende de ulike prosjektene. Så kanskje jeg sitter og mentalt kvesser blyantene, gjør meg klar til et eller annet?

Som vanlig er det kanskje litt vel mange prosjekt å velge mellom.
Kanskje er det manglende evne til å brenne for én ide om gangen, som gjør at jeg akkurat nå har skrivetørke?
Eller er jeg mer avventende enn vanlig? Lytter til hvilke impulser som kommer, føler meg fram rundt hvilke prosjekt og ideer som kan ha best grobunn hos meg? Venter litt før jeg hiver meg i det?

Alle avslagene jeg har fått har muligens gjort at jeg gløder litt mindre, har litt mindre tro på meg selv, på det jeg skriver, på ideene mine.
Det har på en måte blitt nødvendig å være litt likeglad, ikke ta det så tungt om ingen vil ha det jeg lager. En medisin er å gjøre andre ting. Tenke på andre ting.
Akkurat nå er det veldig hyggelig å jobbe som bibliotekar. Arbeidet jeg gjør som bibliotekar får jeg både ros og lønn for.

Uansett: Jeg håper jeg får til en utgivelse også i 2015, om det så er noe jeg skal betale for selv. Det er alltid meningsfullt å se resultater av alt arbeidet man legger i noe!

Jeg ønsker alle skrivelystne - meg selv inkludert - et godt nytt skriveår!

2 kommentarer:

  1. Hei og godt nyttår til deg! Skriving blir det nok, men det er vel greit med en pause også. Likte det du skrev om at ideene modnes i underbevisstheten selv om du ikke helt styrer det selv. Da betyr det vel at du plutselig er igang igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Hr. Kreatur! Takk for kommentar :-)
      Det har vært litt rart å følge bloggen din - du er der nå som jeg var for noen år siden. Jeg sa også opp jobben, og jeg kan enda huske den kriblende gleden over å få mulighet til å bruke masse tid på skriving.
      Nå har jeg i flere år vært på den veien. Når man har gått lenge og forflyttet seg bare bittelitt (og litt hit og dit, ikke i noen tydelig retning), så kjenner man det som en slags motløshet. Målet man så lett kunne se for seg, blir utydelig. Den boblende gleden man hadde over følelsen av frihet og høy himmel over seg, er ikke like sterk lenger.
      Så jeg er nok tilbake til fast jobb og inntekt, men jeg tror det vil bli en deltidsjobb, slik at jeg har noe tid til grubling og skriving også. Fordi det er viktig for at jeg skal føle meg som et helt menneske.
      Det er spennende å se hvordan det går med deg - ser ut til at du har flere bein å stå på enn jeg hadde, i forhold til inntektsmuligheter. Noe som helt sikkert er en fordel.
      (På den andre siden er jeg gift, og ble forsørget mens jeg skrev, prøvde og feilet. Nei, jeg har virkelig ingenting å klage på. Jeg var kjempeheldig som fikk denne muligheten!)

      Slett