torsdag 4. februar 2010

PUSLESPILL



Da jeg skrev råteksten til ”Vårløsning” brukte jeg for det meste det jeg vil kalle en intuitiv skrivemåte. Jeg visste i de helt grove trekk hva jeg ville lage – en kjærlighetsroman der handlingen var lagt til moderne bygdemiljø – og jeg visste hvordan den skulle begynne og jeg visste hvem hovedpersonen var. Jeg hadde også tenkt ut enkelte ting som skulle med, noen slags punkt jeg siktet etter før jeg la i vei, nærmest som prikkene i en prikk-til-prikk-tegning.
Så skrev jeg fra begynnelsen og kronologisk med de ulike kapitlene etter hverandre i riktig rekkefølge.

Mye av det som skjedde underveis kom overraskende på meg. Guri Gunvaldsen hadde jeg for eksempel ikke forutsett, hun som ble en såpass stor og viktig del av boka. (Jeg ble faktisk like overrasket som Marie selv, da Hjørdis på butikken nevnte Guri for første gang. Hvis dere tror at jeg forteller sant nå, så skjønner dere hvor fantastisk moro og spennende det er å være forfatter!)

Selv om mye gikk etter intuisjonen, tenkte jeg også om prosessen at det var som å legge et slags puslespill, der både bitene og det ferdige bildet var ukjente størrelser i starten, og ble skapt parallelt. Det høres kanskje både krevende og surrete ut, men det fungerte for meg.

Nå sitter jeg med en annen roman, der jeg ikke følger den samme metoden som sist. Denne gangen er det enda mer av et puslespill, der brikkene ramler og skrangler på plass, og scener og kapitler skrives hulter til bulter, sett i forhold til hvor de skal inn i boka og når i bokas gang de ulike tingene foregår. (Jeg skriver ikke om ”Lystløgneren” nå – dette er en kriminalroman jeg håper vil se dagens lys en eller annen gang i framtida...)
En stund syntes jeg det ble så vanskelig og uoversiktlig at jeg trodde jeg kanskje ikke kom til å greie å få ting til å henge sammen til slutt, men nå ser det ut til at jeg har fått nytt grep. Hjernen er et fantastisk instrument – den jobber jo uten at jeg er det bevisst, og når jeg tar fram igjen noe som har hvilt lenge, så sitter jeg plutselig med løsninger og svar, uten at jeg skjønner hvor alt kommer fra.

”Lystløgneren” (oppfølgeren til ”Vårløsning”) er sendt til forlaget for første gjennomgang og korrektur fra konsulenten. Mens jeg venter på å få den tilbake koser jeg meg med andre puslespill! :-)

4 kommentarer:

  1. Jeg sluker alt du skriver her, synes det er interresant å høre hvordan forskjellige forfattere jobber.
    Jeg har "tinget" Vårløsning på biblioteket, men den var utlånt, så nå venter jeg spent. Jeg hadde skrevet opp ditt navn og tittelen på boka, da jeg entret Biblioteket for en stund siden. Da jeg fortalte Bibliotekaren hvilken bok jeg vill låne, sa hun; hun kjenner jeg fantisk !!!
    Det var morsomt syntes jeg. Jeg gleder meg i allefall til å lese boken din.

    SvarSlett
  2. Hei på deg, De 4 årstidene!
    Så artig å høre at du leser bloggen min. Jeg kjenner det ofte som om jeg skriver "litt ut i det blå".
    Bibliotekmiljøet er ganske lite - vi er mange som kjenner hverandre - men jeg ble litt nysgjerrig nå, på hvor du bor og hvem det er du har snakket med...
    Jeg håper du vil hygge deg med boka når det endelig blir din tur. Til våren kommer det en bok til, men det har jo du fått med deg, som leser bloggen her.
    Koselig å høre fra deg! :-)

    SvarSlett
  3. Hei hei. Nå har jeg hentet boken, lest den og levert den. Jeg synes boken var bra, og jeg satt nesten konstant å leste. Virkelig bra skrevet !!!! Og jeg gleder meg slik til den neste kommer !!! Jeg har lest mye dårlig i det siste, så det var SÅ befriende å lese boka di.
    "Børsa" :-)verdens triveligste bibliotek !!!

    SvarSlett
  4. Så hyggelig, De 4 årstider!
    Jeg så at du hadde innlegg om boka mi på bloggen din, og jeg setter veldig stor pris på rosen din! :-)
    Jeg ønsket å lage spenning uten å ty til voldsomheter, som jeg synes det kan bli mye av i f.eks. krimbøker som skrives nå for tida. Ellers ønsker jeg at folk skal kunne hygge seg med det de leser - håper at jeg har fått til en slags feelgood-bok. Samtidig mener jeg også at jeg tar opp tema som kanskje kan sette tankene i sving hos leserne, som dette med hvordan "bygdedyret" kan fungere, og dette med at mange kan være litt vel geskjeftige og slik gjør dumme ting, enda det i utgangspunktet er godt ment. (Brynhild).
    Den neste boka mi kommer i mai, og Børsa bibliotek kommer til å få den med det samme den er i salg, siden de har bestilt den allerede:-) Da håper jeg du får en god leseopplevelse igjen!

    SvarSlett