søndag 17. januar 2010

Avtale om utgivelse



Avtalen med Publica om utgivelse av Lystløgneren er nå underskrevet.
Boka vil bli gitt ut til våren, sannsynligvis i mai. Den blir gitt ut som paperback, og prisen blir Nkr 249,-. Jeg fikk tilbud om innbundet utgave, men siden jeg fremdeles må selge 100 ex før utgivelsen, syntes jeg det var bedre å velge paperback igjen, siden innbundet utgave koster 100,- kr mer.

Nå har jeg januar måned på meg til å gå gjennom manuset nøye. Jeg må forbedre der jeg kan og rette feil jeg måtte oppdage. Forlaget holder meg i age ved å hevde av Lystløgneren ikke er like god som Vårløsning (konsulentens uttalelse), men forhåpentligvis kan bli det, med hardt og inspirert arbeid i innspurten.
Personlig synes jeg Lystløgneren er annerledes og i enkelte deler bedre enn Vårløsning, men det er jo ikke opp til meg å avsi den endelige dommen – det er det leserne som skal!
Jeg har i alle fall gått i gang med å ta for meg partier som jeg – etter å ha ligget unna manuset i fire måneder – ser kan virke noe stillestående og kjedelige.

Etter at jeg har sendt fra meg manus denne gangen, blir det å gå i gang med å komponere salgsbrev jeg kan sende til slekt og venner. Jeg skal også komponere vaskeseddelen (også kalt ”teaser” – den lille teksten som står på baksida av boka, som skal gi deg akkurat passe til at du blir nysgjerrig og velger å kjøpe/lese boka) og finne et omslagsbilde. Jeg har noen aktuelle. Fra første bok husker dere kanskje at Marie har et anstrengt forhold til hengebjørk? Temaet kommer opp igjen i Lystløgneren, og jeg har lyst til å bruke et bilde jeg har tatt av hengebjørka vi har i hagen hvor jeg bor. Jeg har noen bilder med solnedgang bak – det er vel egentlig noe skikkelig kliss (Randis svar på ”elg i solnedgang”…) – men jeg er opptatt av at omslaget skal ha en koselig, appetittvekkende farge, som setter deg i en lun, god stemning - skikkelig klar for mer romantikk og tullball, med innslag av krim og spenning...

1 kommentar: