fredag 29. desember 2017

Skriveåret 2017

Nok et år er i ferd med å gå over i historien.
Som skriveår betraktet har det vært et skrint år! Det gjenspeiler seg også i antall blogginnlegg her på Interscribo - dette innlegget blir årets tolvte; ett innlegg per måned i gjennomsnitt er ikke stort å skrive hjem om, som det heter!

På den andre bloggen min, derimot - Pervoluto - har jeg i 2017 satt ny årsrekord med 81 innlegg. Det er et gjennomsnitt på 6,75 i måneden og det er jeg selvfølgelig kjempefornøyd med. Hyppige innlegg har antakelig noe å si for besøket også - Pervoluto er jo mye bedre besøkt enn Interscribo.

Kort oppsummert har nok 2017 vært et leseår mer enn et skriveår for min del. Jeg har hatt bra driv i lesingen, men skrivingen har - når sannheten skal fram - nærmest ligget brakk. Jeg har ikke greid å finne roen i meg til skriving - det har vært for mye annet som har kommet foran. Det er lov å håpe at 2018 blir bedre i så måte, men da må jeg nok gjøre en bevisst prioritering i retning av å lese mindre, rett og slett bruke mindre tid på andres verk, og mer på mine egne. Framtida vil vise om det er mulig å få til.

Nå på tampen av året kan jeg lese i avisa at menneskeheten er i ferd med å bli mindre intelligent. En medisin mot fordumming må være å lese og skrive mer. Og jeg er ganske overbevist om at det kan være bra å møtes og ta de gode samtalene også; en god diskusjon stimulerer hjernen, tror nå jeg. I alle fall bør vi legge vekk de tekniske duppedittene av og til. La hjernen få fri fra all skjermtiden så mange fyller dagene med.

Godt nytt lese- og skriveår!

2 kommentarer:

  1. Hei, og godt nytt år! Om du nå helst vil lese eller skrive i det nye året. Egentlig er det vel en fin ting at årene blir litt ulike, at ikke alt kan planlegges og kontrolleres. Og 12 blogginnlegg er tross alt 12 innlegg med interresant innhold, heller det enn 24 hvor halvparten handler om været ;)

    Har ikke sjekket ut Pervoluto-bloggen din før nå. Har lagt den til i bloggrullen min "Noen som leser", så får jeg et hint der om hva du fordyper deg i.

    Måtte det bli tid til både skrive- og leseopplevelser i 2018!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg H. Kreatur og godt nytt år til deg også! Det er spennende å følge med på bloggen din; andres skrive- og leseblogger er også noe jeg bruker tid på å lese...
      Det blir både skriving og lesing i 2018, det er i alle fall helt sikkert :-) Så gøy at du vil følge lesebloggen min; håper du kan finne noe av interesse.

      Slett