tirsdag 10. april 2012

«Usynlige bøker selger dårlig»

I dagens Aftenposten har forfatter og økonom Jaran Dammann skrevet om bøker utgitt av debutanter og ukjente forfattere – de som i liten grad tas inn i bokhandelen. Og om de tas inn, blir de ikke nødvendigvis tatt inn på nytt om de blir utsolgt. Er ukjente forfattere representert i bokhandelen, får de ingen iøynefallende plassering, snarere er de gjemt i de mørke krokene, mens de kjente forfatterne er representert med stabler du formelig snubler i så fort du er innenfor dørene.

Jeg har selv hørt folk jeg kjenner fortelle at de har vært i en av byens største bokhandler og spurt etter en av mine bøker, fått beskjed om at den har de ikke inne (de har hatt den, det vet jeg, så den er utsolgt), men de kan bestille den, mot at kunden betaler porto for denne ”spesialservicen”. Det er meget skuffende at ikke lokale bokhandlere engang vil/kan være patriotiske og hjelpe de lokale forfatterne fram i lyset. Når jeg ikke er på plass i bokhandelen i Hønefoss engang, kan jeg i alle fall ikke forvente at bøkene mine finnes andre steder i landet. Ett lite sted må man begynne, man må ha et sted å slå rot, for at man kan begynne vokse. Men hvor er det? Jeg må nok satse på nettet og jungeltelegrafen, og tålmodighet må til.

Dammann debuterte i februar i år – det er bare uker siden. Han er utgitt på Aschehoug forlag, et av de store og synlige forlagene, og han heter tross alt Dammann. Jeg mener det er altfor tidlig for ham å si noe om hvor godt eller dårlig han kommer til å gjøre det – men uansett: Det er bra at noen setter søkelyset på bokhandlernes innkjøpspolitikk.

2 kommentarer:

  1. Interessant problemstilling jeg selv er engasjert i og har skrevet om på min blogg. Jeg vil jo gjerne tro at god litteratur kommer til folket utelukkende pga. den gode kvaliteten, men skjønner at dette er vel naivt ... ;-/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rose-Marie og takk for kommentar! Jeg har lest innlegget ditt - det var godt skrevet fra en lesers/bokkjøpers synsvinkel.
      Jeg har også tenkt at de gode bøkene overlever og spres fordi de har fortjent det, men det er nok ikke hele sannheten. Bøkene må omtales, formidles, anbefales og synes.

      Slett