onsdag 18. april 2012

Omtale av Pengetrøbbel i Østlendingen, 17. mars 2012


Allerede for en måned siden sto denne omtalen av Pengetrøbbel i Østlendingen, men først nå har jeg fått tak i den. Dette var også et stort og flott oppslag! :-)

Dessverre ble artikkelen krympet og ganske uleselig da jeg scannet den - så jeg gjengir teksten her, artikkelen er signert Karin Tørklep Sletten:

TRILOGI OM SVALDAL
Tidligere biblioteksjef i Alvdal med bok nummer tre om fjellbygda


Randi Landmark presenterer sin tredje roman om kjærlighet, krimgåter og livet på bygda i boka «Pengetrøbbel».



Mange kjenner igjen Randi Landmark som tidligere biblioteksjef i Alvdal. Nå er hun i tillegg solid etablert som forfatter med tre bøker på samvittigheten i løpet av like mange år.

- Jeg sluttet å jobbe for et par år siden for å satse på å skrive. Det er langt fra noe å leve av, og jeg har ikke tjent ei krone ennå, men det er moro å prøve, sier Landmark.
Nå er hun på utkikk etter arbeid igjen, for å fortsette med å skrive bøker på si. Hun har drømt om å bli forfatter siden hun var unge, og tok skrittet etter passerte 40 år.

Inspirert av Alvdal
De tre bøkene i serien; «Vårløsning», «Lystløgneren» og «Pengetrøbbel» foregår alle i den fiktive fjellbygda Svaldal.

- Jeg har hentet inspirasjon fra de årene jeg bodde i Alvdal, innrømmer Landmark.
Hun beskriver bøkene sine som en slags sjangerblanding av moderne bygderoman, feelgood og krim. I lanseringen av den tredje boka tar forlaget Publica i bruk ordet «feelgoodkrim» i et forsøk på å gi et inntrykk av hva slags bøker dette er.
- Serieideen bygger på at vi følger kjæresteparet Hallgrim og Marie - han politi, hun førskolelærer - fra bok til bok, og i hver enkelt bok får Hallgrim en kriminalsak å jobbe med. Selv om dette er underholdningsromaner, tar jeg også opp alvorlige tema, som homofili, bygdedyret, vanskelig kjærlighet og spillavhengighet og pengeproblemer.

Krim som e-bok
Landmark tør ikke si for sikkert om det kommer flere bøker fra livet i Svaldal.

- Jeg har nok av stoff, så tiden vil vise. Akkurat nå holder jeg på med en krimroman som skal lanseres som e-bok på forlaget Tekstloftet, sier hun.
Boka handler om en forfatter som går til ekstreme skritt når hun blir lei av å få manuset refusert av det ene forlaget etter det andre.
- Jeg fikk skrevet av meg mye frustrasjon for egen del i den boka, ler hun.

Gode opplevelser
Etter tre romaner om fjellbygda Svaldal er hun spent på mottakelsen den rykende ferske boka hennes får.

- Det er veldig inspirerende å se arbeidet sitt ferdig mellom to permer. Som forfatter ønsker jeg å gi leserne en hyggelig leseopplevelse - boka skal være spennende uten å være voldsom eller makaber, slik kanskje en del hardkokte kriminalromaner er i dag. Jeg er glad for at forlaget Publica er der, som tør å gi ukjente stemmer som meg en sjanse, sier Randi Landmark.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar