onsdag 9. juni 2010

«Lystløgneren» er sendt til trykkeriet



I dag fikk jeg beskjed om at «Lystløgneren» er sendt til trykkeriet. Jeg fikk omslag og materie tilsendt fredag morgen og brukte helga til å lete opp småfeil og uheldige orddelinger.
Vaskeseddelen jeg hadde laget i hastverk – da boka skulle presenteres i forlagets katalog tidligere i år – var jeg ikke fornøyd med, så den fikk jeg formulert litt annerledes.

Poenget med vaskeseddelen, eller «teaseren», er å gi en potensiell leser kort informasjon om hva slags bok h*n står med i hånda. Vaskeseddelen må derfor være informativ, uten at den røper for mye av handlingen, samtidig som den skal være en appetittvekker.
Jeg ønsket for «Lystløgneren» å fortelle at vi er tilbake i fjellbygda Svaldal, og at vi får møte igjen Hallgrim og Marie. Samtidig ville jeg si noe helt kort hvilken sak politiet skal få å jobbe med.

Det er ikke lett, men til slutt endte jeg opp med denne versjonen:

«Det er vår i fjellbygda Svaldal, der Marie og Hallgrim
har innledet et lovende kjærlighetsforhold.
På lensmannskontoret får Hallgrim tips om mistenkelige aktiviteter
i Vestfjellet nattestid, men er tipset til å stole på? Tipseren,
Eva Styrbakk, er tidligere kjent av politiet som
durkdreven lystløgner…
Det viser seg snart at det foregår litt av hvert i
fjellheimen, og med ett befinner både Hallgrim
og Marie seg midt i begivenhetenes sentrum.
Lystløgneren er en uavhengig fortsettelse av Vårløsning (2009)»

Til dere som venter på boka: Jeg regner med at boka er ferdig trykt og i distribusjon om et par uker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar