tirsdag 23. mars 2010

Ny konsulent



Etter halvannen måned hos konsulent, kom manuset til Lystløgneren tilbake fra forlaget i forrige uke. Jeg har denne gangen fått en ny konsulent, siden hun som hjalp meg med Vårløsning har permisjon for tiden.
Jeg fikk høre at konsulenten jeg har nå, er strengere enn den forrige, så jeg grudde meg før første korrektur kom, men jeg synes slett ikke hun er for streng.

Det er spennende at jeg skal få bryne meg på en annen konsulent enn sist – den forrige lærte meg mye, og jeg ser at denne som er ny for meg, har andre sterke sider som kan gi meg matnyttige innspill, særlig i forhold til komposisjon og handling.

Forrige gang lærte jeg mye om dialoger. Mitt uferdige manus sist hadde en mengde replikker listet opp under hverandre. Der det var bare to som snakket sammen, og de hadde ordet annenhver gang, tenkte jeg det var opplagt hvem som til enhver tid snakket og at det holdt slik jeg hadde gjort det. Men nei, så enkelt skulle det ikke være. Jeg måtte legge på kommentarer, der det ble angitt ”sa hun,” og ”sa han”, bare at det måtte varieres mye. Både ”sa” og ”hun/han” kan varieres. ”Han” kan for eksempel være lensmannsbetjenten, politimannen, den tungnemme osv. Ordet ”sa” kan også byttes ut med så mangt – ordet, ytret, utbrøt, kauket, jodlet for eksempel. I tillegg kan man farge disse kommentarene på ulike måter, som ”sa hun brydd,” ”la hun til i en kranglevoren tone” med mer.
Jeg vil si at det for meg nesten gikk sport i dette med å legge på denne typen kommentarer, og jeg måtte til slutt få beskjed om å stryke noen av alle jeg hostet opp.
Nå har jeg altså fått tilbake første korrektur på min andre bok, og her har jeg også vært ”for flink” med kommentarene, ser jeg, og må renske og stryke.

Jeg husker forrige gang jeg fikk tilbake førstekorrekturen, hvor vondt det gjorde å se konsulentens spor overalt i hele manuset. Denne gangen har konsulenten i stor grad gjort sine bemerkninger ute i margen, noe jeg kjenner som en stor lettelse. Så blir det opp til meg selv å klusse og herje inne i teksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar