tirsdag 10. januar 2023

Bloggeråret 2022

På denne bloggen var det lite aktivitet i 2022; kun 3 innlegg gjennom et helt år! På Bokstabelig talt hadde jeg 100 innlegg, noe som er rekord. Da leste jeg altså over 100 bøker i 2022 - ja, for jeg blogger ikke om riktig alt jeg leser. For eksempel bøker jeg ga opp halvveis eller ikke likte noe særlig, eller det er bøker jeg har brukt til research.

Denne statistikken gjenspeiler hvordan 2022 var på lese- og skrivefronten for meg. Jeg leste mange ganger mer enn jeg skrev. Jeg er ikke så opptatt av nyttårsforsetter, men når et nytt år starter, kan det jo være en fin anledning til å gjøre opp status og forsøke å stake ut en kurs videre.
Jeg tenker jeg skal prioritere å skrive mer, og da bør jeg nok kutte ned på lesinga. Jeg har stor nytte av lesinga i jobben, når det skal formidles litteratur. Men siden jeg ikke har lesetid i jobben og bruker fritida på dette, må jeg kjenne at dette er riktig bruk av fritida. Jeg elsker å lese, og det krever ikke like mye å lese som å skrive, selv om jeg må være skikkelig påkoblet siden jeg i etterkant skal kunne formidle det jeg leser.

Det kjennes på mange måter behagelig å ikke ha noe "skrivekrav" hengende over seg. Samtidig savner jeg å kunne lukke meg inn i skriveboblen og utforske hva som kan være å finne der, når jeg gir meg over til fantasien og skaperlysten.

Godt nytt skriveår til alle som har en drøm om å skape tekst!

2 kommentarer:

  1. Hei og fortsatt godt år :) Jeg misunner deg even til å lese så mye som du gjør! Selv får jeg lest altfor lite. Men vet jo at du kan skrive også, så du har sikkert både glede og nytte av å justere den fordelingen litt. Lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hr Kreatur, og takk for kommentar!
      Det er med lesing som med alt annet man "vil ha gjort", man må sette av tid til det. Det fine med lesing er at man kan - om man har boka med seg - lese litt nå og da om man har noe ventetid/dødtid mellom gjøremål. Men det beste er når man kan lese sammenhengende og fordype seg over tid. I vår tid med mye skjermtid tenker jeg lesing er god trening i å holde konsentrasjonen over tid.
      Så lesing er absolutt noe jeg skal fortsette med å sette av tid til, men altså kanskje litt mindre i tiden som kommer, slik at jeg også får skrevet. ;-)

      Slett