søndag 12. mars 2017

Én til. Og én til. Og ...

Følger du med på TV-serien "Mesternes mester"? Det gjør jeg. Jeg synes det er et hyggelig og underholdende program; vi blir nærmere kjent med utøvere som har lagt opp, og det er fine mennesker. Og så kjemper de passe innbitt om å slå hverandre ut, og stå igjen til slutt som Mesternes mester.

Litt idrettspsykologi dukker også opp, og det synes jeg er interessant. Jeg har tidligere på bloggen skrevet litt om det, for når det handler om å prestere, og kunne yte det beste og ikke gi seg, så kan idrettspsykologien gi oss noen nøkler.
I gårsdagens program var det Helene Olafsen som fikk spørsmål fra programlederen, om hvordan hun i all verden hadde greid å gå så mange runder med vekt på til sammen 84 kg. Da hadde vi sett henne vakle som en sjøsyk kamel, blikket hennes røpet at hun var skikkelig plaget. Men ga hun seg? Nei, ikke før hun virkelig var nødt. Til spørsmålet hun ble stilt, sa hun at hun "bare" tenkte sånn: "Én til. Jeg skal bare ta én til." Og da hun hadde tatt én til, så tenkte hun det samme igjen. "Én til." Og sånn fortsatte hun, og slik greide hun å presse seg gjennom veldig mange runder til sammen.

Så når du har lyst til bare å gi opp skriveprosjektet ditt, sette strek en gang for alle og la det fare, så kanskje du kan tenke som Helene Olafsen; jeg orker ett forsøk til.

2 kommentarer:

  1. Hei Randi! Fin livsvisdom det der, egentlig relevant i så mange ulike sammenhenger. Jeg skal huske dette når jeg får refusjon nummer ørten. Først må jeg stålsette meg for den første :)
    Og den illustrasjonen var gull, tenk hvor ofte dette faktisk skjer oss, at vi gir opp eller velger å endre fokus like før et slags gjennombrudd! Kanskje er det like greit at vi ikke vet hvor nære vi var:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Halloen, takk for kommentar! Ja, det er viktig å stå løpet ut, som det heter. Det finnes alltid reserver av krefter og tålmodighet, som man ikke er klar over før man virkelig får brynt seg. Og utholdenhet er viktig i mange sammenhenger, som du skriver. Jeg har alltid tenkt om meg selv at jeg er tålmodig og utholdende, men hvor tålmodig jeg egentlig er, får jeg ikke "målt" før jeg har tynt den skikkelig...

      Slett