tirsdag 27. september 2011

Tredje reise til Svaldal - er du klar?

Da er det bestemt:
Det skal utgis ei tredje bok om Hallgrim, Marie og alle de andre vi har blitt kjent med i den oppdiktede fjellbygda Svaldal. Foreløpig tittel er «Pengetrøbbel».

Flere har etterlyst en oppfølger, og siden forrige bok hadde en åpen slutt har jeg ønsket å få til en fortsettelse. Nå gleder jeg meg til å gi ut bok igjen - jeg opplever det som en veldig givende og spennende prosess dette å fullføre et skriveprosjekt .
Denne tredje boka har vært påtenkt lenge. Jeg skrev nesten hele «Pengetrøbbel» like etter å ha fullført førsteutkastet til «Lystløgneren» - vi snakker om våren 2007. Jeg var helt oppslukt av den fine bygda og persongalleriet jeg hadde skapt, og skrev ivrig videre fordi det var den eneste måten å finne ut hvordan ting gikk.
Da jeg var nesten i mål med «Pengetrøbbel» hadde jeg fått så mange avslag på «Vårløsning» at jeg begynte å tvile på prosjektet. Jeg trodde ikke det hadde noe for seg å fortsette på denne historien som tilsynelatende ingen ville ha - derfor stoppet jeg brått, og prøvde meg heller på ei barnebok og noen mer seriøse noveller. (Disse manusene ble ferdigskrevet i 2007, men er ikke utgitt.)

Slutten på «Lystløgneren» ble en del endret i forhold til mitt utkast,  i forbindelse med ferdigstillelsen før utgivelse. Derfor var det ting å gjøre både i starten og slutten av «Pengetrøbbel», men i vår fullførte jeg manuset og i sommer sendte jeg det Publica, etter først å ha vist det til min eminente testleser-venninne.
Publica forlag vil stå for utgivelsen – i dag skriver jeg under kontrakten, og innen 15. oktober sender jeg manuset til dem på nytt, for korrektur og språkvask. Fram til da jobber jeg med det samme selv, så langt jeg formår – jeg er allerede i gang, og finner som vanlig alltid litt småplukk, etter å ha "glemt" manuset noen måneder. Man blir på en måte aldri helt ferdig med den prosessen hvor man finpusser og flikker for å få teksten til å gli best mulig.

Som for de to første romanene må jeg selge 100 ex før utgivelsen, så jeg må atter en gang fri til slekt, venner og kjente. Jeg håper at de som har likt de første bøkene og kan tenke seg å lese neste, vil bestille den av meg. Boka kommer til å koste 249,- + porto – og da får du boka i postkassa på utgivelsesdatoen.

Jeg kommer tilbake med et salgsbrev litt seinere, som forteller mer om handlingen. Samtidig som jeg leser og pusser, pønsker jeg nå på hvordan vaskeseddelen til boka skal lyde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar