onsdag 8. november 2023

Klarer vi ikke vente?

Da jeg var liten ventet vi på jula. Du og du, som vi ventet. Snøen pleide å komme fra midten eller i slutten av oktober, og fra da husker jeg at jeg tenkte masse på jula. Og gledet meg. Men jeg visste at jeg måtte vente lenge enda, før julegodtet og julepakkene ble tatt fram.

Første søndag i advent var adventsstaken klar. Det skulle vel helst være lilla lys, men det hendte nok vi hadde hvite eller røde, kanskje fordi vi ikke syntes lilla var den aller fineste fargen, eller mor ønsket variasjon. Samtidig som adventsstaken ble satt fram, ble adventsstjerna hengt opp i kjøkken- eller stuevindu. Hvis vi hengte den i kjøkkenet, så kunne stjerna ses fra veien. I stuevinduet ble den bare til glede for oss selv, for stuevinduet vendte mot skogen og elva.
1. desember fikk vi også adventskalender. Det var kjøpt kalender som var stas, og den var til deling på fire stykker. Da åpnet vi hver fjerde dag. Og gjett om vi holdt nøye regning med hvem sin tur det var! Rekkefølgen tror jeg vi trakk om. Jeg husker mange år da det var plastdingser i kalenderen. Lukker jeg øynene kan jeg nesten kjenne lukten av dingsene – det luktet plast, selvfølgelig. Fargene var klare og fine. Jeg kan også høre for meg skranglingen av disse dingsene som lå innenfor lukene. Spennende!
Noen figurer var utstyrt med hull, så de kunne henges i en tråd. Eller de var utstyrt med en fot, da kunne de stå for eksempel i vinduskarmen.
Andre år var det sjokoladekalender – det tror jeg nok jeg syntes var aller mest stas, for vi spiste ikke så mye godteri da jeg var liten. Eller vi spiste vel en del, men fikk aldri nok!

Hele desember ventet vi på jula. Jeg kan ikke huske at det var så mye juleting i butikkene. De siste ukene før jul var det nok pyntet med girlandere og kuler i butikkvinduene, men det var ikke så mye som det er i dag, og aldri i verden om det ble tatt fram så lang tid før jul.

Vi pyntet juletreet på julaften formiddag hos oss. Og da tok vi samtidig fram juleduker, julegardiner, pyntegjenstander, glitter og stas. Kanskje hadde vi tjuvsmakt på klementiner og julekakene i adventen, men nå først var det faktisk lov å spise mengder av det. 
Jeg har holdt på denne tradisjonen med at advent er ventetid, jula starter først lille julaften. Da pleier vi ta inn juletreet og pynte det. Og siden vi pynter idet jula starter, så blir jeg ikke lei julepynten før kanskje 13. eller 20. dag jul. Men hos oss er vi ganske nøkterne med julepynt. Det flommer ikke over. Kanskje derfor også, at jeg holder ut med det til langt ut i januar.

I våre dager er det mange som ser ut til å starte julefeiringa 1. desember. Da pynter de huset, også juletreet. Så når jula faktisk begynner, da er disse folkene blitt lei jula. Det er uråd å vaske og tørke støv med alt det stæsjet framme, og juletreet begynte å drysse for lenge siden. Hvis man ikke har falskt tre, da. Disse folkene kaster gjerne juletreet ut og fjerner pynten 1. juledag, for da er de rett og slett lei. Det var koselig å glede seg til jul i hele desember, men når jula er der, så er det ikke noe stas lenger.

Advent, er det ingen som har noe forhold til begrepet lenger? Kanskje bare de veldig trofast religiøse, som mener at jula handler kun om Jesus Kristus, og ikke det gave- og kjøpekjøret som veldig mange er på.
Og så er det vel oss gamliser, da. Som husker hvordan det var da vi vokste opp, og tviholder på tradisjonene slik de var den gangen.

Men faktisk tror jeg mange har mistet evnen til å kunne vente.

2 kommentarer:

  1. Hei! Hyggelig å lese, spesielt fordi jeg nok er samme generasjon med nokså likt forhold til dette med jul og advent. Advent betyr jo ventetid, og det er vel litt av poenget. Så det vi ser er mulig at advent forsvinner, det er kanskje et sykdomstegn ved et samfunn som har tilgang på de fleste goder når som helkst og ikke ser noe poeng i moderasjon. Kanskje det endrer seg framover med høy rente etc, adventstiden kunne jo heller være en ideell tidå spare litt. Nesten om fasten før påske, for jeg regner jo med at alle hholder seg unna godteposen i fastetiden... Jeg synes det er trist at gamle tradisjoner viskes ut, og at julen skal starte rett over sommerferien sitter veldig langt inne å akseptere. Jeg var på nippet til å sende et takkebrev til Nettavisen i år for at de ventet helt til *etter* valget 11.09. med å starte sunamien sin med makedsføring av årets mest populære adventskalendre. Jeg har fundert litt på hvordan de kan vite hvilke kalender som er mest populær allerede i september - jeg kjenner ingen som tenker adventskalender så tidlig. Villedende marketsføring burde være forbudt, spør du meg. Jeg er vokst opp med sånn posekalender, og husker godt lukten av de små plastbitene. Vi pyntet ikke så mye før dagene rett før jul, men desember ble brukt til kakebaking, pussing av sølv og ellers rydding og vasking. Husker mamma beklaget seg over at det var tradisjon å storvaske kjøkkenet på årets mørkeste tid, det ville jo vært enklere å se skitten innerst i skuffer og skap om sommeren. Tyvspising fra kakeboksene uken før julaften husker jeg som kanskje det aller mest julete, utenom selve juledagene. Dette med at nye generasjoner ikke lærer å vente tror jeg er et tap for dem, tener litt det samme om at de heller ikke lærer å savne ved feks utenlandsreise, det er jo bare å "skype" litt. Fint at mye er blitt enklere, men trist at savn og venting ikke lenger har noen plass. Det er jo av "motgang" vi blir sterkere individer, ikke sant ? :)
    Oi, dette ble lngt, hehe. Ønsker deg en nydelig ad ventstid, om ikke altfor lenge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar! Bare hyggelig at du skriver mye :-)
      Vi er vel omtrent jevngamle, du og jeg, så jeg kan tenke meg at vi har mye av de samme opplevelsene å se tilbake på, og at vi ser ganske likt på dette at venting synes utslettet i velferdssamfunnet. Men det kan være at vi skal få oppleve andre tider nå, med all usikkerheten knyttet til økonomi, miljø og krig.
      God advent til deg også, når den kommer!

      Slett