tirsdag 16. august 2011

ARBEIDSTID

Så er høsten her, eller i alle fall er den like om hjørnet! (Shorts er ikke lenger det mest opplagte plagget å gripe til når du står opp om morgenen…)
I dag regner det, det er godt å være inne.

Jeg har hatt lang sommerferie fra skriveprosjektene mine, så nå håper jeg at jeg skal ha overskudd og lyst til å ta fatt igjen. Litt småpusling har jeg likevel drevet med i sommer, selv om jeg har hatt fri, og jeg har tenkt veldig mye på hvordan jeg skal legge opp arbeidet framover.

Jeg har tatt avslagene (også kalt nederlagene) tungt, altfor tungt. Jeg må slutte å henge meg opp i det negative, heller rette fokuset mot det som gir meg glede og ikke være så opptatt av resultater, eller at jeg skal få lønn for strevet.
Fokuset må være på skriveprosessen – at den føles meningsfull og gir meg glede.
Ikke mere grubling nå, rundt hva de store, synlige forlagene vil ha, hvordan jeg skal få til å bli antatt av et av de store forlagene, hvor stort salget kunne ha blitt da, eller hvor mange lesere jeg kunne ha hatt. 
At bøkene mine betyr noe for noen – det er en stor rikdom og holder i massevis.
Nå vil jeg kose meg mest mulig mens jeg skriver. Det gir de beste tekstene, tror jeg.

2 kommentarer:

  1. Har samme innstilling som deg. Skriver fordi det er en glede. Får alltid noen små tilbakemeldinger, og de nyter jeg i fulle drag. Som da Adreseavisen skrev: Tonen er lavmælt og lett slentrende, godt egnet til supplement til... ja, nettop kaffekoppen. (En bok jeg skrev om kafèlivet.) Ingen store ville gi den ut, men Licentia forlag i Bodø ble med. Gleden ligger også i spenningen om neste bok blir bedre mottatt av forlagene.

    SvarSlett
  2. Hei Pingvineffekten!
    Takk for kommentar. Det høres ut som en sunn innstilling, den du har. Jeg har måttet kjempe litt med meg selv - jeg har nok villet for mye og prøvd for hardt. Så ble jeg sliten, motløs, og jeg mistet gleden. Men nå finner jeg den igjen og skriver videre.
    Lykke til med skrivingen din!

    SvarSlett