mandag 21. desember 2009

Boksignering like innpå jul


Tre bøker på fem minutter

Lørdag 19. desember satt jeg to timer på Norli bokhandel i Kuben kjøpesenter i Hønefoss.
Signeringen var annonsert i Ringerikes blad dagen før, med nokså stor og fargerik annonse. Jeg var nervøs på forhånd, siden jeg ikke har vært med på slikt opplegg før og visste ikke helt hva som ventet meg.
Da jeg kom var butikken full av kunder som vandret rundt i lokalet eller køet seg fram til disken for å betale. Omsider fikk jeg tak i en av de ansatte, som låste inn jakka mi og ellers ikke hadde tid til småprat. Jeg inntok plassen rett ved inngangen til butikken og ventet spent på hva som ville skje.
De første fem minuttene gikk strålende. Jeg signerte tre bøker på rappen. Etter hvert dabbet det av, men butikken fikk solgt sju eksemplar av boka mi i løpet av de to timene jeg satt der, og jeg er meget godt fornøyd.
I tillegg var det noen som vurderte kjøp, men som ikke slo til akkurat denne dagen.


Hva skriver man egentlig i bøker man signerer?

Jeg spurte kundene som ville kjøpe om de ville at jeg skulle skrive noe spesielt. En røpet at han var usikker på hva man pleide å skrive, og jeg svarte at det var i grunnen jeg også.
Noen ville ikke at det skulle stå noe spesielt, da skrev jeg bare ”Med vennlig hilsen” og signaturen min.
Andre dikterte fine og godt uttenkte saker, som:
”Med ønske om slutt på alle trøblete kjærlighetsforhold og med vennlig hilsen fra…”
Denne komponerte kunden der og da og helt selv, etter å ha lest vaskeseddelen på boka. Fiffig.
En annen koblet hilsningen opp mot dette med at man kan finne, selv om man ikke leter (også hentet fra vaskeseddelen), og hilsningen ble formulert slik: ”Med ønske om at du finner det du søker…”

Konklusjonen er at jeg hadde to lærerike og hyggelige timer på et kjøpesenter som kokte av mennesker, den siste lørdagen før jul.
En stor takk til Norli som lot meg få sjansen til å prøve dette, og takk til alle som ville kjøpe boka mi.

Jeg ønsker alle mine lesere en romantisk og spennende jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar