lørdag 4. januar 2020

Nytt år - nye muligheter

Jeg pleier ikke å ha nyttårsforsetter, men jeg er absolutt ikke motstander av at man iblant tar et stopp i bakken, gjør opp status for livet slik det står nå, og ser om det kanskje kan være noe å endre. Er det mulig å få det bedre med seg selv og menneskene man omgis av; familie, venner, kolleger? I så fall kan det aldri bli feil å gjøre noen grep. Men grep kan man gjøre hele året, man trenger ikke vente til 1. januar! ;-)

En viktig sak som stadig flere blir opptatt av, er miljøvern. Alle kan gjøre LITT. Kanskje kan du la bilen stå en og annen gang, heller gå, sykle eller bruke kollektivtransport? Kanskje kan du gjøre noe for å minske plastbruken? Og det er sikkert mulig å kaste mindre mat?

2019 ble ikke noe skriveår av de store for min del. Jeg fikk endelig publisert novellesamlingen Noen ganger holder det som ebok, og det er jeg fornøyd med. Men utover det har jeg vært veldig lite aktiv på skrivefronten, og jeg håper at jeg for året som kommer skal klare å fokusere på ett skriveprosjekt. For jeg tror det er utfordringen min og det som holder meg vekk fra tekstproduksjon, at jeg hopper som en forvirret frosk fra det ene prosjektet til det andre. Alle prosjektene mine er kjempeinteressante, men jeg kan jo ikke jobbe med mange prosjekt samtidig, det blir bare kaos.

Derimot synes jeg at 2019 var et meget godt leseår! Jeg hadde mange fine leseopplevelser i året som gikk; kjente stor appetitt på bøker og fant heldigvis mange som fenget. Noe som jo bare bidrar til enda større appetitt! Så det kan jo også være noe som har holdt meg vekk fra tastaturet, at jeg har lest i stedet for å skrive...

Løping har vært en stor interesse for meg i mange år, men for drøye to måneder siden kunne jeg plutselig ikke løpe. Det er noe med bekkenet. Jeg vet ikke om det blir kronisk, eller om jeg kan bli bra igjen. Slik status er nå, kan jeg gå turer på ca 5 km, men da begynner jeg å bli sliten. Beina blir støle og tunge, og det kjennes ustøtt og ubehagelig å fortsette. Jeg har blitt gradvis litt og litt bedre, så det er bare å holde motet oppe, fortsette å gjøre øvelser jeg har fått foreskrevet, og mosjonere det jeg klarer.
Nå har jeg også oppdaget hvor mye tid jeg faktisk har brukt på å trene! Dette er jo i teorien frigitt tid som jeg kanskje kan bruke på skriving?

Jeg håper skriveåret ditt har vært bra, og at du ser lyst på å fortsette i 2020. Det er ikke mange som kan leve av å være forfatter i landet vårt, men om vi ikke kan leve av det, kan det jo være en givende hobby.

Godt nytt skriveår!

4 kommentarer:

  1. Hei, og riktig godt nyttår! Jeg kjenner meg igjen når du snakker om å ha for mange prosjekter på en gang. Jeg tror noe av utfordringen min også ligger der. Håper at helsen din tar seg opp da, god bedring og godt skriveår! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette, og takk for kommentar!
      Det at man har mange prosjekter samtidig betyr vel også at man er kreativ og har mange ideer; kanskje er det bare et luksusproblem :-)
      Helsen min er vel ikke noe å klage over, sammenliknet med det du forteller om på bloggen din. Håper året blir helsebringende og produktivt for oss begge! :-)

      Slett
  2. Hei, og godt nytt år! Så fint at du blogger litt igjen. Gjenkjenner jo den froskehoppingen :) Jeg er veldig god på akkurat det, og spm du skriver - det er ingen ideell løsning. Kunsten er muligens å gjenkjenne den beste ideen idet den unnfanges, istedet for å pleie dem alle i tilfelle de alle er best. Men, ja, det er jo en luksus å ha mange prosjekter på gang, fint å ha noe å bryne seg på når hovedprosjektet trenger en pause. Jeg må bli bedre på klare målsettinger i 2020. (Ha! det sa jeg sikkert for et år siden også...)
    God bedring med fysikken, godt du kan ta de korte turene i alle fall, noen ganger er det aller viktigste bare å komme seg ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar. Skjønner av det du skriver at du har lagt merke til at jeg ikke har blogget så mye i det siste, og det er godt å vite at noen følger med :-)
      Det er ikke så lett å vite hvilken ide som kan bli til gull, og så er det kanskje det at når man har prøvd å vise fram "gullet" sitt noen ganger til forlag, og de ikke ser den samme verdien i det som en gjør selv, så mister man troen på at man har vurderingsevne i det hele tatt. Det kan bli ensomt på en litt vrien måte.
      Men lykke til med å ha tydelige delmål og mål i året som kommer - jeg tror egentlig om deg at du har hatt det hele tiden :-D

      Slett