mandag 26. mars 2012

Omtale i Ringerikes blad - og tilbakemeldingene på Pengetrøbbel begynner å komme


I dag sto utgivelsen av min tredje roman omtalt i Ringerikes blad. Interessant nok velger ulike journalister ulike innfallsvinkler til det de skal skrive om. Denne journalisten spurte meg – og jeg tror hun forventet et ja – om det gikk bra med skrivingen, siden jeg hadde sluttet i jobben for å drive med det. Jeg forsøkte å gi et nyansert svar, og sa at på en måte kan man si det går bra, fordi jeg har lært mye og har utviklet meg som forfatter siden jeg begynte. Men om man ser på økonomien i prosjektet, kan man dessverre ikke si det går særlig bra. Journalisten hørte muligens – selv om jeg forsøkte å nyansere – at jeg var litt motløs akkurat der og da hun spurte, og hun skriver derfor at det ikke egentlig går bra, at jeg bruker lite penger på markedsføring fordi jeg ikke har penger til det.
Det var ikke meningen å sutre, men det er en kjensgjerning at det er vrient å komme i gang som forfatter. Det norske markedet er lite, det er mange gode forfattere som konkurrerer om oppmerksomheten til leserne, og mange av de etablerte forfatterne har store forlag i ryggen som virkelig tar i og bruker penger på markedsføring og distribusjon, så man kan jo ikke si at man konkurrerer helt på like vilkår.
Men nå skulle jeg altså ikke sutre! Det gjelder bare å stå på, fortsette å jobbe med det jeg har tro på er ønsket lesestoff blant leserne.

De raskeste leserne er allerede ferdige med Pengetrøbbel. Tilbakemeldingene jeg har fått er svært gode – jeg kjenner jeg blir boblende glad og varm om hjertet. Folk vil ha mer, de føler seg ikke ferdige med Svaldal og persongalleriet jeg har skapt. Kanskje jeg bare må skrive enda en fortsettelse om Marie og Hallgrim? Jeg får jo lyst, når jeg vet at noen vil lese!

3 kommentarer:

  1. Det var synd at journalisten misforstod deg, Randi. Fikk du ikke lese igjennom et utkast før det gikk i trykken?

    Et tips til rimeligere markedsføring må være å finne noen bokbloggere som ser ut til å like bøker i sjangeren du skriver i. Så kan du høre pent om de har lyst til å lese og anmelde boken din :) At forfatteren er aktive på blant annet blogg, Facebook og Twitter tror jeg er uvurderlig i markedsføringssammenheng. Jeg har kjøpt mange bøker på bakgrunn av korte små samtaler på Twitter med forskjellige forfattere. Det har ikke engang vært prat relatert til forfatterens bok, kun fordi jeg har blitt nysgjerrig. Det er garantert flere lesere som meg der ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari!
      Det var vel ikke akkurat slik at journalisten misforsto, da. På plassen som var avsatt var det antakelig ikke lett å få fram alle nyansene, slik at hun heller valgte en vinkling.
      Jeg pleier ikke å be om å få lese det journalistene skriver før det kommer på trykk - det er sjelden så mye "galt" de kan få gjort i denne type intervjuer, og det er jo også litt spennende å se hvordan de syr sammen artikkelen sin.

      Tusen takk for tips til markedsføring! Det med å kontakte andre bloggere har jeg gjort - dvs helt i det små. Spurte to og den ene sa ja, den andre ville ikke fordi hun følte at vi kjente hverandre som bloggere og at det ble litt feil å lese og omtale boka mi av den grunn. Men Beate i "Beate blogger om bøker" leste Vårløsning og blogget om den. Det var en veldig positiv opplevelse for meg, så kanskje jeg burde forsøke å huke tak i flere. :-)

      Slett
    2. Sånn å forstå ja :)

      Bare hyggelig. Lykke til med promoteringen!

      Slett