lørdag 14. januar 2012

KORREKTUR

En tur ut kan få tankene over på noe annet.
Dessuten er det mye god inspirasjon å hente i naturen!

I litt mindre enn en måned har jeg hatt førstekorrekturen av Pengetrøbbel hos meg. Det var ikke så mange språklige ting å rette opp i – enda jeg kan nok ikke være trygg for at jeg fra konsulenten har mer i vente av den slags i andrekorrekturen! – men viktigere og vanskeligere var det at konsulenten ønsket at jeg skulle gjøre om, tilføre noe, for å føre noen tråder litt lenger.

Det var virkelig vanskelig å skulle åpne boka igjen, etter at jeg  – så vidt jeg visste – hadde klemt sitronen og avsluttet hele greia. En stund var jeg skikkelig fortvilet, skjønte ikke hvor i all verden jeg skulle sette inn den ekstra biten, ei heller hvordan handlingen skulle utvikle seg.
Men så løsnet det heldigvis – jeg greide plutselig å se konturene av hva som skulle inn, samt hvor det var best å putte det inn i den eksisterende handlingen.
Av og til lønner det seg å ”bruke sidesynet”, på en måte. Det kan fungere på den måten at jeg forsøker å legge vekk det jeg sliter med, og tenke på noe helt annet en stund. Da kan det være at den fantastiske underbevisstheten plutselig kommer opp med en frisk ide.
Om man stirrer stivt rett på kjernen i problemet, greier man kanskje ikke å se nye utveier? – man ser bare det samme man har sett hele tiden. Men å stirre litt til siden og nærme seg saken fra et annet hold, kan være forløsende.

Nå er jeg spent på om konsulenten vil godta de endringene jeg har gjort, og slå seg til ro med at det holder. Hvis ikke spøker det med utgivelse før påske. Omskrivinger og nyskrivinger tar tid!

Nå er altså manuset hos forlaget/konsulenten igjen, og jeg kan forsøke å glemme det litt. Det er en fordel, slik at jeg enda en gang har friske øyne å se med, når det kommer tilbake etter andrekorrekturen.

Bildet under viser en side av den første boka mi – Vårløsning – bare for å illustrere litt hvordan en korrekturjobb kan arte seg. (Forlaget jeg samarbeider med, sender manuset bare elektronisk frem og tilbake - noe jeg er godt tilfreds med.) Som du ser, er det fullt av kommentarer i margen, samt tekst som er tatt ut/slettet – det blir også liggende igjen som ”bobler” i margen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar