torsdag 21. februar 2019

Plutselig har jeg gitt ut den sjuende boka

For ei uke siden blogget jeg om at jeg hadde vært på nippet å legge til novellesamlingen Noen ganger holder det på ebok.no, men oppdaget i siste liten at jeg manglet den korte beskrivelsen som skal følge med boka.

Beskrivelsen jeg endte opp med, ble slik:

De fleste opplever situasjoner i livet da man tenker at nå brister eller bærer det. Det gjelder også for hovedpersonene i disse novellene. Her møter du den gamle damen som har begynt å glemme – ikke bare bagateller, men også de store og viktige tingene, som hva hun selv og ektemannen heter, og hvor gammel hun er. Du møter også Thomas, som har planlagt at han skal ut på reise, bare det blir kaldt nok. Arbeidsledige Stella har sosial angst og lever for øyeblikkene da hun kan snakke med Søten på nettet. Du møter også Arndor som bor alene i skogen og gjør alt for å bevare skogens ro, og enda noen til. Jeg la til beskrivelsen før helga, så tok det noen dager før de som administrerer ebok.no godkjente opplastingen og la boka ut for salg. Voilá, så har jeg gitt ut nok ei bok! Jeg går nok glipp av noen lesere fordi den bare utgis som ebok, men å gi ut trykte bøker er ekstra arbeid og krever at jeg må betale litt for det. Jeg lagde papirutgave av den forrige boka; Nydelig og en halv, men denne gangen hadde jeg tenkt å nøye meg med ebok-utgave. De tidligere bøkene mine er i kategorien underholdning; det var det jeg satset på å skrive i starten, fordi jeg tenkte det var mer salgbart. Denne novellesamlingen er mer "seriøs", fordi jeg tenkte at jeg måtte prøve det, da underholdningslitteratur tydeligvis ikke var noe jeg fikk napp på. Hva jeg kommer til å skrive i fortsettelsen? Vi får se.   Jeg forventer ikke noe særlig salg, men skulle du ha lyst til å lese, så er det mulig å kjøpe boka på ebok.no.  Det viktigste for meg ble til slutt å få boka utgitt. Jeg har gått gjennom novellene så mange ganger at jeg begynte å bli lei; hele manuset begynte å bli overarbeidet. Da måtte jeg enten forkaste det, eller lage en ferdig bok. Jeg bestemte meg for utgivelse, og nå er det gjort.

2 kommentarer:

  1. Hei Randi, her har det skjedd saker og ting, skjønner jeg! Gratulerer med utgivelsen! Du får det til å virke så enkelt, du har nok mye større gjennomføringsevne enn jeg selv, eller så er du litt tøffere på sånne beslutninger som at "nå holder det" med bearbeidinger av tekst ;)

    Dette høres ut som interessante tekster, er alle nokså nye, eller er det md noveller fra tidligere tider? Det blir jo fort at man samler opp litt "i skuffen", kanskje fordi man ikke helt ser hvordan tekstene kan nå ut til lesere. Jeg må sjekke ut ebok etter hvert. Foretrekker jo å lese på bapir, men kortere tekster skal nok gå greit digitalt. Lykke til med salget!

    PS: Jeg skriver både litt seriøst og litt tøysete til ukebladene, men det er stort sett det seriøse som blir kjøpt inn, så kanskje det ikke er så dumt å skrive om litt tymngre temaer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg, og takk for kommentar!
      Jeg får det til å virke enkelt, skriver du. Vel, selve utgivelsesprosessen ER enklere når man kan gjøre alt selv. Å kontakte forlag, vente på svar, få nei, prøve et nytt forlag, vente, få nei, prøve et tredje osv., denslags tar himla lang tid, og er rett og slett ikke særlig fruktbart! Ikke for meg. Jeg har ikke greid å knekke koden rundt Hva og Hvordan jeg skal skrive for at forlagene skal fatte interesse. (Ikke ukebladene heller, for den saks skyld.) Eller det kan rett og slett være "salget" av meg selv og produktene inn til forlaget som ikke fungerer? Jeg aner ikke. Jeg blir bare et stadig større spørsmålstegn når det gjelder den stadige refusjonen jeg opplever. For jeg nekter selvfølgelig å tro at det jeg skriver ikke holder mål! :-D

      Novellene jeg nå har gitt ut er for lange for ukeblad. De er nesten som kortromaner å regne. Å fatte meg i korthet er nok ikke min sterkeste side... ;-)
      Jeg kontaktet en gang et forlag med tanke på å bruke en av novellene som lettlest kortroman; da kan man evnt søke om støtte fra Leser søker bok. Men det gikk heller ikke.
      Det blir ikke gull, det jeg tar i, men det blir da noen greier.
      Råteksten til novellene ble født våren 2007, mener jeg det var, og de har hele tiden vært samlet, og jeg har hele tiden visst at tittelen på samlingen var "Noen ganger holder det." Eneste større endringen som er gjort, er at jeg tok ut en av novellene, da jeg ikke syntes den passet inn tematisk, og jeg synes ikke den var så god som de andre, da jeg fikk den litt på avstand og vurderte på nytt.

      Du har jo skrevet mye for ukebladene. Det er veldig imponerende at du har fått solgt og utgitt så mye gjennom dem. Men jeg tenker at formatet ukebladene ønsker begrenser den kunstneriske utfoldelsen (hvor langt, uttrykksform osv.) og hva man skriver om, men det er kanskje veldig fordomsfullt av meg? Uansett - hvis du har en del noveller liggende som ukebladene har takket nei til, så har de kanskje kvaliteter likevel, og kan evnt passe i bokformat?

      Slett