søndag 27. august 2017

E-bok-distribusjon av Nydelig og en halv

I forrige uke tok jeg kontakt med en representant i e-bok-innkjøpsgruppa til bibliotekene i Buskerud fylke, og spurte om de kan være interessert i å kjøpe Nydelig og en halv til fylkets ebok-samling. (De har en form for spleiselag og felles samling for flere kommuner i fylket.)
Døden på skrivekurs ga jeg dem 10 eksemplarer av, men denne gangen håper jeg de kan kjøpe noen eksemplarer.
Noe senere fikk jeg telefon fra eBokNorden, med spørsmål jeg ville tegne avtale med dem, slik at eboka mi kan distribueres via dem; ellers vil ikke Biblioteksentralen kunne ta den inn og tilby den til bibliotekene. Jeg har ikke forstått eller gjort så mye for å sette meg inn i hvordan ebøker distribueres; til nå har Nydelig og en halv og Døden på skrivekurs ligget hos ebok.no, og jeg har tenkt at de som vil ha tak i boka bare kan kjøpe den derfra. Men det fungerer tydeligvis ikke for alle; som når Biblioteksentralen vil ta inn boka i sitt sortiment. Representanten fra eBokNorden forklarte det med at ebok.no er en bokhandel, mens eBokNorden er en distributør, og leverer til flere bokhandlere.

Nå har jeg skrevet avtale med eBokNorden og også sendt dem Nydelig og en halv som epub-fil, sammen med forsidebilde og kort presentasjon av romanen og meg selv. Så håper jeg at filer og alt blir funnet i orden og at distribusjon til Biblioteksentralen blir klar i løpet av noen dager. Da er det i alle fall mulig å oppnå litt salg til bibliotekene.

Jeg har bedt om at boka mi ikke blir plassert i Bokbasen; der viste det seg å være noen avgifter å betale, og det kan jeg ikke, siden jeg ikke regner med å selge mer enn en håndfull eksemplarer. Jeg har avfunnet meg med at jeg ikke kommer til å tjene på bøkene mine, men jeg vil i alle fall gardere meg fra å gå i minus!
eBokNorden tar - i likhet med ebok.no - en liten sum per salg.

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Det høres ut som du har mye på gang med salg av bøker og avtaler. Så bra, dette høres spennende ut! Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette og takk for kommentar :-)
      Jeg synes selv det har skjedd altfor lite på skrive- og utgivelsesfronten det siste året, men endelig skjer det bittelitt i alle fall :-)

      Slett
  2. Hei! Så kjekt å se at det rører seg, også når det gjelder de titlene du allerede har gitt ut! Ja, markedsføring er viktig, selv om det ikke blir megasalg så finnes du jo i systemene - viktig det også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar! Ser ut til at det tar tid før det kommer noe nytt ut herfra, så da er det bra det skjer noe med de "gamle" titlene, ja :-)

      Slett